اختلاف تعرفه ۴۰ درصدی خودروهای هیبریدی و بنزینی
مدیرکل صنایع خودرو وزارت صنعت گفت:خودروهای برقی هیبریدی با خودروهای مشابه بنزینی معمولا بین ۲۵تا۴۰ درصد اختلاف قیمت دارند و اختلاف حقوق ورودی بین ۳۰ تا ۴۰ درصدی بین این خودروها لحاظ شده است.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امیرحسین قناتی، مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به تقسیم بندی انواع مختلف خودروهای هیبریدی و مقایسه آن با خودروهای تمام برقی میتوان نتیجه گرفت که بسته به نوع کاربری خودرو وهمچنین موضوع بهرهگیری از این خودروها (کاهش مصرف سوخت و یا کاهش آلایندگی) تعریف کاربری خودروی هیبریدی و برقی مشخص میشود.
وی افزود: بر این اساس خودروهای تمام هیبریدی(Full Hybrid) با سیستم(سری- موازی) که در آن پایه قوای محرکه، موتور الکترکی بوده و موتور احتراقی تنها جهت شارژ باتری وهمچنین کمک به توان خودرو در شیب بالا و یا تأمین قدرت خودرو به صورت موازی وارد جریان میشود، در مقایسه با دیگر انواع هیبرید، میتواند جایگزین مناسبی جهت خودروی احتراق داخلی محسوب شود.
به گفته قناتی، این خودروها نیازی به موتور احتراقی با حجم بالا (۲۰۰۰ سیسی و یا بالاتر) ندارند و با موتور با حجم کوچک نیز راندمان لازم را داشته و در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی تأثیر بسزایی دارند؛ همچنین خودروهای تمام الکتریکی با قابلیت اتصال شارژر(Plug in) با قابلیت پیمایش بالا، بهترین راهکار جهت کاهش آلودگی هوا ومصرف سوخت در مقایسه با خودروهای هیبریدی است.
وی اظهار داشت: بر اساس جدول تعرفه حقوق ورودی، فاصله تعرفهای بین خودروی احتراقی با خودروی هیبریدی وهیبریدی پلاگاین به ترتیب ۳۰ و۴۰ درصد رعایت شده است. همچنین مصرف سوخت فسیلی در خودروهای هیبریدی بسته به نوع فن آوری آن شامل: stop-start وmild hybrid وfull hybrid وplug in از حدود ۵ درصد تا ۳۰ درصد صرفه جویی دارد ولی این میزان در آلایندگی تاثیر کمتری خواهد داشت. در مقابل خودروی تمام برقی با توجه به عدم استفاده از سوخت فسیلی هیچگونه مصرف سوخت وآلایندگی نداشته و بر اساس مصوبه هیات دولت کماکان دارای حقوق ورودی ۵ درصد است.
وی اظهار داشت: همچنین درخصوص قیمت این خودروها نیز میتوان گفت خودروهای برقی هیبریدی با خودروهای مشابه بنزینی معمولا بین ۲۵ تا ۴۰ درصد اختلاف قیمت دارند. به همین جهت نیز در کتاب تعرفه، اختلاف حقوق ورودی بین ۳۰ تا ۴۰ درصدی بین این خودروها لحاظ شده تا باعث ایجاد انگیزه در مشتریان جهت خرید این خودروها شود.