بین الملل

تراز حساب‌های جاری ایران ۲۱میلیارد دلارشد/ایران در بین۱۵کشور نخست

صندوق بین‌المللی پول، از افزایش ۵میلیارد دلاری تراز حساب‌های جاری ایران در سال ۲۰۱۷ خبر داد و اعلام کرد: فقط ۱۴ کشور جهان، وضعیت بهتری نسبت به ایران از این نظر داشته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی صندوق بین المللی پول نشان می‌دهد، تراز حساب‌های جاری ایران در پایان سال ۲۰۱۷ میلادی، به مثبت ۲۱.۶ میلیارد دلار رسیده است.

تراز حساب‌های جاری ایران در این سال، نسبت به سال پیش از آن ۵.۲۲ میلیارد دلار افزایش یافته است. در پایان سال ۲۰۱۶ تراز حساب‌های جاری ایران ۱۶.۳۸ میلیارد دلار اعلام شده بود.

همچنین بخوانید

بر اساس این گزارش ایران بین ۱۸۸ کشور جهان وضعیت بسیار خوبی از نظر تراز حساب‌های جاری خود دارد و بین ۱۵ کشور نخست جهان از این نظر قرار گرفته است.

تراز حساب‌های جاری ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی، از ۱۷۳ کشور جهان از جمله اتریش، عربستان، سوئد، امارات، کرواسی، فنلاند، فرانسه، آمریکا، انگلیس، ترکیه و کانادا بیشتر بوده است.

آلمان با تراز جاری ۲۹۵ میلیارد دلاری، در رتبه نخست جهان از این نظر قرار گرفته است و ژاپن با ۱۷۵ میلیارد دلار و چین با ۱۶۲ میلیارد دلار به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

بر این اساس، ۱۲۷ کشور جهان در سال ۲۰۱۷ تراز حساب جاری منفی داشته‌اند که در صدر آن‌ها آمریکا قرار گرفته است. تراز حساب‌های جاری آمریکا منفی ۴۶۱ میلیارد دلار بوده است. انگلیس با تراز حساب جاری منفی ۹۱ میلیارد دلاری در رتبه دوم و کانادا با منفی ۵۵ میلیارد دلار در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند. 

صندوق بین المللی پول پیش‌بینی کرده است، تراز حساب‌های جاری ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز ۱.۸ میلیارد دلار افزایش یابد و به ۲۳.۴ میلیارد دلار در این سال برسد.

تراز حساب‌های جاری شامل تراز صادرات و واردات کالا و خدمات، تراز سرمایه‌گذاری و همچنین پرداخت‌های یک‌طرفه است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا