بین الملل

پایان نفتا می‌تواند به شدت به صنعت طیور آمریکا لطمه بزند

کارگران در مزارع و مرغداری‌های تگزاس، مرغ‌ها را برای صادرات به مکزیک کشتار می‌کنند؛ بازاری که به ستون اقتصاد این منطقه و تمرکز کلیدی بخش پرورش طیور آمریکا، تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، کارگران در مزارع و مرغداری‌های تگزاس، مرغ‌ها را برای صادرات به مکزیک کشتار می‌کنند؛ بازاری که به ستون اقتصاد این منطقه و تمرکز کلیدی بخش پرورش طیور آمریکا، تبدیل شده است.

اما اگر مذاکرات اصلاح قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی با شکست مواجه شود و دونالد ترامپ به وعده خود برای خروج از این قرارداد که از ۱۹۹۴ بین کانادا و مکزیک پابرجا بوده، عمل کند، درهای این بازار به روی آمریکا بسته خواهد شد.

همچنین بخوانید

طبق قوانین سازمان تجارت جهانی، مکزیک می‌تواند ۷۵ درصد تعرفه بر واردات مرغ و بوقلمون از آمریکا اعمال کند. همچنین این کشور آمریکای لاتین می تواند، تعرفه‌ای ۲۰ درصدی بر سایر صادرات مهم آمریکا مثل گوشت برخی حیوانات هم، وضع کند.

مدیر مالی ارشد ساندرسون فارمز، مایک کاکرل می‌گوید: این در عمل، آمریکا را از فروش محصولات خود در مکزیک محروم خواهد کرد. او اضافه کرد: ضررهای این بازار را می‌توان با ممنوعیت واردات مرغ آمریکا به روسیه در سال ۲۰۰۲ مقایسه کرد.

کاکرل می‌گوید: حتی یک تعرفه ۲۵ درصدی هم باعث سخت شدن فروش در مکزیک خواهد شد که این، منجر به اشباع بازار مرغ آمریکا خواهد شد.

طبق داده‌های اداره کشاورزی آمریکا، در مارچ ۲۰۰۲، قیمت عمده ران مرغ در ۱۰ ایالت آمریکا، شامل تگزاس، پس از اعلام ممنوعیت روسیه از ۲۶ سنت، به ۱۸ سنت، سقوط کرد.

در ۱۲ ماه منتهی به اکتبر، مکزیک بیش از ۴.۵ درصد کل فروش مزارع ساندرسون فارمز را به خود اختصاص داده بود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا