اقتصاد کلانبانکبانک و بیمه

گرو کشی: اطلاعات بانکی بدهید، یارانه بگیرید

 


برای دریافت یارانه نیاز به دادن اطلاعات بانکی هست یا نیست؟ این سوالی است که متعاقب اظهار نظرات نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی مطرح می‌شود.

به‌گزارش آرمان اقتصادی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ می‌گوید: یارانه نقدی کسانی که به دولت اطلاعات حساب بانکی ندهند قطع می‌شود. در مقابل وزیر رفاه عنوان می‌کند: در برنامه حذف یارانه دهک‌های بالای جامعه قرار نیست که حساب بانکی کسی را چک کنیم.

قصه ادامه‌دار یارانه نقدی
پرداخت یارانه نقدی تا زمانی که دولت دهم مستقر بود در عمل چالش‌آفرین نبود. رئیس‌جمهوری که خود طراح این طرح بود تا آخر از آن دفاع کرد، هر چند قاطبه کارشناسان می‌گفتند این طرح نه تنها فایده‌ای ندارد که به اقتصاد ضرر هم می‌رساند. با روی کار آمدن دولت یازدهم زمزمه‌هایی مبنی بر قطع یارانه‌ها شنیده شد. این زمزمه‌ها هنوز هم ادامه دارد، اما با تقدیم لایحه بودجه سال ۹۷ به مجلس بحث قطع یارانه نقدی بیش از ۳۰‌میلیون نفر جدی شده است. برای قطع این یارانه‌ها معیار‌های مختلفی مطرح شده است. اکنون مسئولان به حساب بانکی رسیده‌اند.
سه ماه فرصت برای اعلام حساب
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص حذف یارانه‌های نقدی گفت: دولت می‌تواند تا حد امکان یارانه دهک‌های پردرآمد را حذف و رقم حاصله را صرف ایجاد اشتغال و رونق کسب‌وکار کند. محمد رضا پورابراهیمی ادامه داد: دولت اختیاردار نحوه بررسی و احراز بضاعت مالی افراد است و البته کسانی که فکر می‌کنند یارانه‌شان به‌ناحق قطع شده امکان اعتراض دارند. تاج‌گردون، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ هم گفت: دولت اختیار عام و تام برای حذف یارانه‌بگیران دارد البته دولت اجازه دارد آزمون بضاعت انجام دهد. یعنی می‌تواند دسترسی به درآمدها و گردش‌های مالی هر فرد داشته باشد، اگر فردی علاقه نداشته باشد دولت از حسابش مطلع شود، از دریافت یارانه انصراف دهد، مدت اعلام این امر سه ماه پس از تصویب این لایحه خواهد بود.
سراغ حساب بانکی کسی نمی‌رویم
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با آخرین وضعیت حذف یارانه دهک‌های بالای جامعه گفت: ما در این برنامه قرار نیست که حساب بانکی کسی را چک کنیم در واقع ما سراغ حساب بانکی هیچ‌کس نمی‌رویم. علی ربیعی ادامه داد: اما اگر کسی که تشخیص می‌دهیم نیازمند این یارانه نیست و بخواهد یارانه بگیرد آن موقع است که مجوز برای چک کردن صورت‌حساب بانکی‌اش را به ما داده است. او تصریح کرد: در حال حاضر بانک رفاه ایرانیان قدرت تشخیص ما را در این مساله افزایش داده است. وزیر رفاه در مورد زمان اجرای رصد حساب‌های بانکی گفت: زمان اجرایش مشخص نیست، باید اجازه دهیم تا قانون ابتدا ابلاغ شود و ببینیم افرادی که می‌گویند نیازمند هستند تا چقدر درست می‌گویند. ما نمی‌خواهیم این افراد حذف شوند اما در بررسی دقیق صحت و سقم آن مشخص خواهد شد. او در مورد اینکه چه تعداد از افراد پیش‌بینی می‌شود که در این برنامه حذف شوند، عنوان کرد: پیش‌بینی از رفتارشناسی افراد ندارم چون ما آن موقع که هم فکر می‌کردیم خیلی‌ها می‌آیند داوطلبانه یارانه‌شان را حذف می‌کنند که این‌گونه نشد. ربیعی در پاسخ به اینکه پس ابتدا حذف یارانه قبل از اعلام این افراد انجام می‌شود، گفت: ما طبق یک برنامه دقیق پیش می‌رویم، به این افراد اطلاع می‌دهیم چون که هیچ‌وقت نباید زندگی مردم را یک دفعه به هم بریزیم. ما می‌گوییم تشخیص داده شده که به یارانه نیاز ندارید اگر شما هم این را قبول دارید یارانه‌تان حذف خواهد شد. وزیر رفاه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مسلما این افراد داوطلبانه و صادقانه اعلام نمی‌کنند که یارانه‌شان حذف شود، بیان کرد: ما فکر می‌کنیم این روش‌ها موثرتر است، این افراد باید خودشان ثابت کنند مستحق دریافت یارانه هستند. ربیعی افزود: یکی از روش‌هایی هم که پیش‌بینی کرده‌ایم این است که بیایند و حساب بانکی‌شان را به من نشان دهند البته این را هم بگویم از سوی رئیس‌جمهور منع شده که ما حساب‌های بانکی را چک کنیم، چرا که این حساب‌ها امنیت دارد و در سیستم سرکشی نخواهیم کرد، اما اگر خودشان اعلام درستی نکنند باید حساب‌های بانکی خود را به ما نشان دهند.

 

منبع
بانکداران24

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا