بین الملل

تعطیلی دولت آمریکا بر بازارها سایه انداخت/شاخص سهام ودلار افت کرد

پس از این که دولت آمریکا بر سر اختلاف ترامپ و دموکرات‌ها در مورد مهاجرت، مجبور شد تعطیل شود، در معاملات امروز بازارهای سهام آمریکا، سهام آسیایی و دلار اندکی افت کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، روز دوشنبه پس از این که دولت آمریکا بر سر اختلاف ترامپ و دموکرات‌ها در مورد مهاجرت، مجبور شد تعطیل شود، بازارهای سهام آمریکا، سهام آسیایی و دلار اندکی افت کردند.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه خارج از ژاپنِ ام‌اس‌سی‌آی، ۰.۱ درصد افت کرد و نیکی ژاپن هم ۰.۱۵ درصد از ارزش خود را از دست داد.

همچنین بخوانید

کوسپی کره ۱.۱۴ درصد سقوط کرد. سنگین وزن این شاخص، سامسونگ الکترونیکس، ۲.۶۸ درصد از ارزش سهام خود را از دست داد.

اس‌اندپی/ای‌اس‌اکس ۲۰۰ در استرالیا، سودهای اول روز خود را از دست داد تا ۰.۱۶ درسد افت کند.

شاخص هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۰۴ درصد پایین آمد اما بازارهای اصلی چین، کامپوزیت شانگهای و کامپوزیت شن‌زن به ترتیب ۰.۲۲ درصد و ۰.۹۳ درصد به ارزش خود افزودند.

ارزش سهام اس‌اندپی ۵۰۰ مینی، ۰.۱ درصد در معاملات صبح کاهش یافت درحالی که با افت قیمت اوراق خزانه‌داری آمریکا نرخ سود ۱۰ ساله آن به شدت افزایش یافت و به ۲.۶۷۲ درصد که بالاترین میزان ۳ و نیم ساله آن است رسید.

رهبران جمهوری‌خواه و دموکرات روز یکشنبه مذاکراتی را انجام دادند تا از بن‌بستی که دولت را دو روز تعطیل نگاه داشته است خارج شوند.

اما سنا با کنسل کردن جلسه رای گیری خود در مورد لایحه متمم بودجه که قرار بود ساعت ۹:۳۰ به وقت تهران (۱ بامداد آمریکا)، برگزار شود، آن را به ظهر امروز به وقت آمریکا یعنی ۲۰:۳۰ به وقت تهران موکول کرد تا تضمین شود در زمان بازگشایی بازارهای آمریکا، دولت فدرال همچنان تعطیل خواهد بود.

تاکافومی یاماواکی، سرپرست تحقیقات درآمد ثابت ژاپن در جی‌پی مورگان، می‌گوید: بازارها با توجه به این که از ابتدای سال روند رو به رشد قدرتمندی را طی کرده‌اند، انتظار چنین تعطیلی‌ای را نداشتند. باید منتظر ماند و دید آیا این رویداد باعث آغاز تغییر در روند بازار خواهد شد؟

او اشاره کرده است که در تعطیلی‌های گذشته دولت –دو مورد در ۱۹۹۵ و یک مورد در ۲۰۱۳- در اولین هفته‌های بعد از تعطیل شدن، نرخ سود اوراق افت کرده است.

در بازارهای ارز خارجی، شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای مهم جهان، حدود ۰.۲ درصد افت کرد تا به رقم ۹۰.۴۶۵ برسد که فاصله چندانی با پایین‌ترین میزان ۳ ساله خود، ۹۰.۱۰۴، که در روز چهارشنبه ثبت کرده بود، ندارد.

یورو روز خود را ۰.۴ درصد بالاتر آغاز کرد و در ۱.۲۲۷۵ دلار به ازای هر یورو باز شد. کمی بعد به رکورد ۳ ساله ۱.۲۳۲۳ دلار که در روز چهارشنبه دست یافته بود رسید اما در ادامه بیشتر سود امروز خود را از دست داد و در نرخ ۱.۲۲۳۰ دلار تثبیت شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا