بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

به وقتش وارد بازار شدیم / گفتگو با حامد منصوری مدیرعامل شرکت آسان پرداخت

ماهنامه عصر تراکنش / بیش از هشت سال از آغاز فعالیت شرکت آسان‌پرداخت پرشین که اسمش با نام تجاری «آپ» در اذهان عمومی نقش بسته، می‌گذرد؛ شرکتی که یکی از موفق‌ترین استراتژی‌ها را در حوزه بازاریابی و تبلیغات در پیش گرفت و در زمان کوتاهی، نامش را بر سر زبان‌ها انداخت. در خصوص تاریخچه پیدایش آپ، ساختار شرکت و پروژه‌های مسئولیت اجتماعی آسان‌پرداخت پرشین با حامد منصوری، مدیرعامل آپ گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

 

همچنین بخوانید

به‌عنوان اولین سوال، کمی در خصوص تاریخچه تشکیل شرکت آسان‌پرداخت پرشین توضیح می‌دهید.

نخستین فعالیت جدی ما در زمینه خدمات نوین پرداخت، مربوط به ارائه سرویس‌های ویژه؛ مانند خرید شارژ تلفن همراه با استفاده از دستگاه‌های POS بود. از این دستگاه‌ها تنها برای پرداخت وجه استفاده می‌شد. ایده خود را با مجموعه‌های مختلفی مطرح کردیم، اما مورد استقبال قرار نگرفت. اخذ مجوز این فعالیت، حدود دو سال طول کشید. سپس تعدادی دستگاه POS وارد کردیم و سرویس‌های ویژه مورد نظر را با استفاده از آنها ارائه دادیم. به‌تدریج با برخی بانک‌ها شروع به همکاری کردیم و بدین ترتیب ارتباط ما با شبکه بانکی کشور آغاز شد. اکنون، آسان‌پرداخت علاوه بر خدمات مربوط به دستگاه‌های POS، ارائه‌دهنده خدمات متنوع پرداخت الکترونیکی در بسترهای درگاه پرداخت موبایلی USSD، اپلیکیشن آپ و درگاه پرداخت اینترنتی IPG است. بخش عمده درآمد ما از طریق تلفن همراه است. در تلفن همراه، بهای تمام‌شده هر تراکنش برای شرکت بسیار پایین‌تر از تراکنش‌هایی است که از طریق POS انجام می‌شوند.

 

ساختار مالکیت شرکت چگونه است؟

۵۴ درصد سهام شرکت متعلق به بنده و آقای شهیدی و ۳۶ درصد سهام نیز در اختیار بانک کشاورزی است. ۱۰ درصد سهام هم در بورس معامله می‌شود. همچنین نظارت بر امور مالی و بازاریابی با مدیریت بنده و امور فنی با مدیریت آقای شهیدی انجام می‌شود.

 

از مهم‌ترین دلایل موفقیت شما در کسب رتبه اول در گروه رایانه و صنایع وابسته رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI100) در سال ۹۵ چیست؟

تنوع و خلاقیت از مهم‌ترین عوامل موفقیت در صنعت فناوری اطلاعات است. در شرکت آسان‌پرداخت همواره در تلاشیم تا ایده‌ها و محصولات جدید توسط اتاق فکر و مدیران شرکت طراحی و عرضه شود. بخش فنی شرکت، نقش مهمی در این موفقیت دارد؛ تا جایی که تمامی زیرساخت‌های نرم‌افزاری توسط همین بخش تهیه می‌شود، نه از سایر شرکت‌ها. از این رو افراد فعال در بخش فنی، کارکنان شرکت هستند و در واقع موضوعات فنی را مانند برخی دیگر از شرکت‌ها برون‌سپاری نکرده‌ایم. در نتیجه انعطاف‌پذیری ما برای ایجاد هر گونه تغییر زیاد است و علاوه بر آن، تیم فنی قادر است در مدت‌زمان کوتاهی ایده‌های منتخب را به محصولات و خدمات قابل ارائه به مشتریان تبدیل کند. در بسیاری موارد، اگر محصول یا خدمت به‌سرعت در دسترس مشتری قرار نگیرد، جذابیت خود را از دست می‌دهد.

شرکت‌های دیگری نیز در کشور بودند که چند سال زودتر از ما شروع به ارائه خدمات دستگاه‌های POS کردند، اما ما در زمان مناسبی به بازار ورود کردیم و جزء اولین شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های ویژه روی این دستگاه‌ها بودیم؛ بنابراین بازار بکری در اختیار داشتیم و نسبت به رقبا، سهم بازار بیشتری داریم. بخش بازاریابی و فروش ما نیز به‌خوبی توانست وظایف خود را انجام دهد.

در حال حاضر بخش تحقیقات بازار شرکت، به‌صورت مستمر بازار را رصد می‌کند. ما براساس نتایج به‌دست‌آمده سعی می‌کنیم در بهترین زمان ممکن، محصولات و خدمات جدیدی طراحی و تولید کنیم. حمایت مدیران شرکت از ایده‌های نو و مشارکت آنها در تکمیل، بهبود و اجرایی شدن این ایده‌ها، سبب شده است در مدت فعالیت خود همواره خلاقانه عمل کنیم.

مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی شما چیست؟

در زمینه دستگاه‌های POS، در واقع پذیرنده ما را انتخاب می‌کند. سرعت و پایداری انجام تراکنش، پاسخگو بودن مرکز تماس جهت رفع مشکلات احتمالی و مسائلی از این قبیل و نیز فعال بودن بیش از ۴۰ دفتر در سراسر کشور با فعالیت حدود دو هزار پرسنل در این دفاتر به‌منظور ارائه خدمات مرتبط با دستگاه‌های POS از جمله مهم‌ترین دلایلی هستند که در این انتخاب موثرند.

در حوزه پرداخت از طریق تلفن همراه، مهم‌ترین مزیت ما، زمان ورود به بازار و پایداری است. وقتی مشتری یک نرم‌افزار را روی تلفن همراه خود نصب کرده و از کیفیت خدمات آن رضایت دارد، طبیعتا تمایلی به نصب یک نرم‌افزار جدید ندارد. البته جوایز و قرعه‌کشی‌هایی که بخش بازاریابی شرکت در نظر می‌گیرد نیز در جذب مشتریان موثر است.

 

طی یک سال اخیر شاهد توسعه فعالیت فین‌تک‌ها در کشور هستیم. آیا این شرکت‌ها کسب‌وکار شما را تهدید نمی‌کنند؟

فین‌تک‌ها برای ما تهدید نیستند؛ چون در نهایت برای تراکنش‌های خود باید از درگاه یکی از PSPها استفاده کنند. فین‌تک‌ها به توسعه این صنعت در کشور کمک می‌کنند و هر چقدر این صنعت در کشور توسعه یابد، مردم و ارائه‌دهندگان خدمات مالی سود بیشتری خواهند کرد. اتفاقا چند فین‌تک را انتخاب کرده‌ایم و از آنها حمایت مالی می‌کنیم.

 

شرکت شما در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی به‌صورت مشخص چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد؟

آسان‌پرداخت، بزرگ‌ترین حامی مالی فدراسیون دوومیدانی است. در مسابقات آب‌های آرام قهرمانی کشور از تیم قایقرانی مازندران حمایت کرده‌ایم. از برخی جشنواره‌های محیط زیست نیز حمایت کرده‌ایم. علاوه بر این، بخش قابل توجهی از بودجه تبلیغات و روابط عمومی خود را به جمع‌آوری کمک‌های مالی مردم به موسسات خیریه از طریق تلفن همراه و اپلیکیشن اختصاص داده‌ایم که در این‌باره می‌توانیم به مشارکت خیرخواهانه ۱۷ میلیارد تومانی کاربران آپ برای آزادسازی زندانیان محکوم مالی و جرائم غیرعمد در ماه رمضان سال جاری اشاره کنیم.

 

مهم‌ترین درس‌آموخته‌های شما در دوره‌ای که مدیریت این شرکت را  بر عهده داشته‌اید، چیست؟

اولین درس‌آموخته بنده، لزوم صبر در توسعه کسب‌وکار است. شرایط و مشکلات مختلفی در مسیر موفقیت پیش می‌آید که باید با صبر و حوصله آنها را حل کرد. مورد دوم، اهمیت جسارت داشتن و ریسک کردن است. برای موفقیت باید بدون هراس از مشکلات احتمالی، ریسک اجرای ایده‌های جدید را برعهده گرفت.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا