بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

نسل سوم خودپردازهای غیرنقد شرکت جی‌اس‌اس، مفهوم تازه‌ای از خودپردازهای غیر نقد

امروزه سرعت توسعه صنعت انفورماتیک باعث ارائه مفاهیم جدیدی از جمله پول الکترونیکی و انتقال الکترونیکی شده است که به مفهوم ایجاد نوع جدیدی از بانکداری تحت عنوان بانکداری الکترونیکی است. در خدمات بانکداری الکترونیکی، استفاده از کارت بانکی، به نوعی از ابزارهای مهم به شمار می‌رود.

توسعه شگفت انگیز فناوری اطلاعات و گسترش آن به بازارهای پولی و بانکی جهان، علاوه بر تسهیل امور مشتریان بانک‌ها، روش‌های جاری بانکداری را متحول و دگرگون ساخته است. با رشد روزافزون معاملات تجارت الکترونیک در سطح جهان و نیاز تجارت به حضور بانک، جهت نقل‌و‌انتقال منابع مالی، بانکداری الکترونیک به عنوان بخشی تفکیک ناپذیر از تجارت الکترونیک، دارای نقشی اساسی در اجرای آن است. به جرأت می‌توان گفت، بدون بانکداری الکترونیک، تجارت الکترونیک نیز محقق نخواهد شد.

همچنین بخوانید

سرعت توسعه صنعت انفورماتیک، باعث ایجاد تغییرات عمده‌ای در شکل پول و سیستم‌های انتقال منابع در عرصه بانکداری شده و مفاهیم جدیدی را به عنوان پول الکترونیک و انتقال الکترونیکی آن ارائه کرده است. این دو مفهوم، ایجاد کننده نوع جدیدی از بانکداری، تحت عنوان (بانکداری الکترونیک) هستند و با توسعه بانکداری الکترونیکی، استفاده از کارت‌های بانکی (مغناطیسی، هوشمند، هیبرید و …) به عنوان ابزار نظام پرداخت الکترونیک به سرعت گسترش پیدا کرده است.

در واقع یکی از خدمات بانکداری الکترونیک، کارت‌های بانکی هستند و واضح است که علت این توسعه، امنیت، سهولت در استفاده و صرفه‌جویی در وقت مشتریان بانک‌ها و همچنین پرهیز از نیاز مشتریان به حضور فیزیکی در شعب و متعاقباً کاهش هزینه‌های بانک‌ها جهت احداث شعب جدید است و عملاً مشتریان با در دست داشتن تنها یک کارت بانکی و استفاده از ابزارهای الکترونیکی گوناگون بانکی اعم از دستگاه‌های خودپرداز، VTM، کیوسک، تلفن بانک، موبایل، انواع اپلیکیشن‌ها و …، بدون حضور در شعب، قادر به انجام تراکنش‌های مالی و بانکی هستند.

در همین راستا شرکت گرایش‌تازه‌کیش (GSS) نیز با سال‌ها سابقه فعالیت در زمینه نوآوری وارائه خدمات بانکی و سازمانی اعم ازطراحی، تولید و پشتیبانی تجهیزات و همچنین به عنوان ارائه کننده راه‌حل‌های مناسب و مرتبط با نیازهای بانک‌ها و سازمان‌ها، با نگاهی جامع به شرایط حاضر جامعه و طی همکاری همه‌جانبه با شرکت‌های معتبر جهانی و توانمند در حوزه طراحی و تولید محصولات بانکی، نسبت به تأمین و ارائه محصولات نوین اقدام کرده است.

به بهانه راه‌اندازی و بهره‌برداری از جدیدترین مدل خودپردازهای غیر نقد نسل سوم (Cashless) شرکت جی‌اس‌اس گفتگویی با علیرضا نوبخت، معاون فروش شرکت جی‌اس‌اس، انجام دادیم که در ادامه آورده می‌شود.

 

هدف شرکت گرایش تازه کیش (جی‌اس‌اس) از طراحی و ساخت این دستگاه چه بود؟

نسل سوم دستگاه‌های خودپرداز غیرنقد شرکت جی‌اس‌اس، با هدف امکان ارائه خدمات و سرویس‌های متنوع و کارمزد محور توسط کارشناسان نخبه این مجموعه طراحی و روانه بازار هدف شده است.

 

قابلیت‌های این دستگاه چیست؟

اصولاً ماهیت دستگاه‌های خودپرداز غیرنقد تنها امکان ارائه تعداد محدودی تراکنش بانکی است، اما نسل سوم خودپردازهای غیرنقد شرکت جی‌اس‌اس با توجه به ماژول‌هایی که برای آن طراحی شده، طیف وسیعی از نیازها و سرویس‌های مورد نیاز شبکه بانکی و غیر بانکی را پوشش می‌دهد.

سرویس غیربانکی شامل چه خدماتی می‌شود؟

این دستگاه‌ها علاوه بر ارائه کلیه خدمات بانکی، سطح گسترده‌ای از سرویس‌های ارزش افزوده کارمزد محور را به صورت شبانه‌روزی به مشتریان ارائه می‌دهد. مقوله کارمزد همان بحث قابل توجهی است که در سال‌های اخیر بانک‌ها برای ادامه خدمات بهینه به مشتریان با حساسیت و نگاه ویژه‌ای با آن روبرو شده‌اند. مانیتور ۱۷ اینچ رنگی تمام لمسی با هدف ارائه قابلیت‌هایی فراتر از سرویس‌های مالی و بانکی، امکان فروش انواع بلیط‌های لجستیک شامل هواپیما، قطار و اتوبوس، ارائه کلیه خدمات مسافرتی شامل هتل‌های خارجی و داخلی، ارائه کلیه خدمات بیمه‌ای در انواع و طرح‌های مورد نظر شرکت‌های بیمه‌ای‌، امکان ارائه کلیه خدمات درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی، امکان فروش انواع بلیط سینما و تائتر، امکان فروش بلیط مسابقات ورزشی و تولید و پخش تیزرهای تبلیغات محیطی بر اساس سیاست گذاری مد نظر بانک‌ها بخشی از توانایی و قابلیت‌های نسل سوم خود پردازهای غیر نقد شرکت جی‌اس‌اس است. ناگفته نماند نکته حائز اهمیت در خدمات قابل ارائه با این محصول، عدم محدویت زمانی و گستردگی جغرافیایی در دریافت سرویس مورد نظر است.

 

چه تعدادی از این دستگاه تولید شده است؟

ابتدا باید به این نکته اشاره کنم، از آنجایی که همواره شعار متخصصان و کارشناسان گروه هلدینگ جی‌اس‌اس نوآوری و ارائه راه‌کارهای نوین بوده است، هزینه‌های مادی و معنوی زیادی صرف این پروژه شده است. بنابراین به‌منظور حفظ و صیانت از زحمات انجام شده برای ساخت این محصول، در فرایندی طولانی، این شرکت موفق به دریافت گواهی ثبت اختراع برای نسل سوم خودپردازهای غیرنقد خود شده است. این محصول برای اولین بار به‌صورت رسمی در نمایشگاه جیتکس ۲۰۱۷ رونمایی شد و از آنجایی‌که معمولاً تعداد بسیاری از مدیران و صاحب‌نظران صنعت بانکی از این نمایشگاه دیدن می‌‌کنند، در همان ابتدای کار استقبال بی‌نظیری از این محصول به عمل آمد. در حال حاضر بیش از هفت هزار دستگاه خودپرداز غیرنقد برای چهار بانک و موسسه سفارش داده شده و در حال تحویل، نصب و راه اندازی است.

 

چه زمانی به طول انجامید تا طراحی این دستگاه به پایان برسد؟

با توجه به اینکه در ابتدا باید نیازهای مشتریان بانکی و غیربانکی در سطح گسترده‌ای مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و سپس طراحی و تولید محصول بر اساس این نیازها برآورده شود، تحقیقات میدانی و محیطی در دستور کار تیم‌های بازاریابی و فروش قرار گرفت و در نهایت پس از ۱۸ ماه تحقیق، طراحی این دستگاه به مرحله تولید و سفارش رسید.

نهاد یا سازمان خاص دیگری از این دستگاه استفاده می‌کند؟

از آنجایی که اولویت اول در راه‌اندازی این محصول شبکه بانکی کشور بوده است و همچنین با توجه به استقبال بانک‌ها به منظور بهره‌برداری از این دستگاه، فروش برای مشتریان غیر بانکی فعلاً در دستور کار نیست. زیرا ما اعتقاد داریم اجرای به موقع و بهینه تعهدات از اهمیت فراتری برای مجموعه برخوردار است.

 

استفاده سازمان‌ها و نهادها از این دستگاه منوط به داشتن نرم‌افزار است. شرکت جی‌اس‌اس که سخت‌افزار آن را در اختیار آنها قرار داده است در بخش نرم‌افزار هم برنامه خاصی دارد؟

مهندسین خبره نرم افزاز و کادر مجرب و با سابقه حوزه فناوری اطلاعات شرکت جی‌اس‌اس، نرم‌افزاری با نام «الماس کیش» طراحی و تولید کرده‌اند که کلیه اهداف سازمان‌ها و ارگان‌ها غیر از شبکه بانکی را متناسب با نوع نیازها و سرویس‌های مد نظر طراحی و پیاده سازی کرده‌اند که بر حسب نیاز سازمان‌ها و ذی‌نفعان غیربانکی با قابلیت یکپارچه سازی با سیستم‌های پرداخت، تمامی نیازهای مشتریان اعم از بانکی و غیر بانکی را پوشش می‌دهد. بنا به اظهارات کارشناسان سیستم بانکی، این محصول شرکت جی‌اس‌اس یکی از کارآمدترین نرم افزارهای موجود در شبکه بانک‌ها نام گرفته است.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا