امور زیربناییراه و ساختمان

شروع علمیات اجرایی ساختمان پلاسکو در دهه فجر به شرط صدور مجوزها / در برابر تصمیم قوه قضائیه تابع قانون هستیم

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه تمام مقدمات و تفاهم‌ها با نهادهایی چون شهرداری و قوه‌ قضائیه فراهم آمده است گفت: به محض صدور مجوزها عملیات اجرایی ساختمان پلاسکو آغاز می‌شود. پیش‌بینی می‌کنیم این زمان دهه فجر باشد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، محمد سعیدی‌کیا در نشست خبری امروز با عرض تسلیت به مناسبت شهادت دریانوردان و سالگرد شهادت آتش‌نشانان اظهار داشت: از همان روزهای  ابتدای وقوع سانحه ساختمان پلاسکو اعلام کردیم که ساختمان جدید پس از اخذ مجوزها در طول دو سال ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: در این مدت که ساخت ساختمان جدید را دنبال می‌کردیم موضوعات موجود از جمله تهیه ساختمان برای استقرار کسبه پلاسکو را پیگیری کردیم و در نهایت ساختمان پاساژ نور برای استقرار کسبه ساختمان پلاسکو انتخاب شد و اجاره هفت ماه انی ساختمان را هم پرداخت کردیم.

سعیدی کیا با بیان اینکه ساختامان پلاسکو در سال ۴۱ به بهره برداری رسیده بود و این ساختمان را آقای القانیان احداث کرده بود اظهار داشت: در همان زمان سرقفلی تمام واحدها توسط القانیان واگذار شده بود و پس از انقلاب که این ساختمان که به بنیاد مستضعفان واگذار شد هیچ واحدی برای واگذاری سرقفلی آن وجود نداشت و ما سرقفلی واحدی را واگذار نکردیم تنها اجاره مختصری از کسبه به عنوان مالک ساختمان دریافت کردیم.

سعیدی کیا با تاکید بر اینکه مهمترین دغدغه کسبه ساخت ساختمان جدید پلاسکو است گفت: در این مدت عده زیادی اظهارنظر کردند و ما هر هفته با نهادهای مختلف درگیر و دراین باره جلساتی را برگزار کردیم و تاکنون ۳۷ جلسه در سطوح مدیران عالی برگزار شده است.

وی افزود: در این مدت عده‌ای بر این باور بودند که ساختمان جدید در این محل ساخته نشود و تنها به ساخت المان آتش نشان‌ها اکتفا کنیم اما اعتقاد ما بر این بود که باید حق و حقوق کسبه در همین محل احیا شود.

وی ادامه داد: از همان روزهای اول سانحه برای بررسی‌های دقیق‌تر اتاق فکری تشکیل شد که بنیاد مستضعفان در این اتاق فکر یک نماینده داشت و هفت الی هشت معمار برجسته کشور عضو این اتاق بودند.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه بنا به مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی اقدام کردیم و قرار بر این شد که برای ساخت این ساختمان جدید مسابقه برگزار شود گفت: تشخیص اتاق فکر بر این بود که مسابقه‌ای برگزار شود و ایده‌های مطرح و برتر را انتخاب کنیم.

وی افزود: ۱۳۰۰ نفر در این مسابقه فعال بودند که در نهایت ۳۶۵ نفر ایده ارائه کردند از بین این تعداد ۶۰ طرح انتخاب و در نهایت ۱۰ طرح برتر برگزیده شد و هفته گذشته جوایزی به این افراد دادیم.

سعیدی کیا تاکید کرد: ما از همه افراد صاحب نظر خواستیم که در طراحی ساختمان جدید پلاسکو به بنیاد مستضعفان راهنمایی بدهند.

رئیس بنیاد مستضعفان با تاکید بر اینکه در حال حاضر با شهرداری و روی تعیین سطح و سطوح ساختمان پلاسکو به جمع‌بندی رسیده‌ایم گفت: قرار بر این است که براساس سطح و سطوح، مسابقه‌ای برای طراحی برگزار شود و بهترین ایده با توجه به سطح و سطوح مشخص شده انتخاب کنیم.

وی با بیان اینکه قوه قضائیه از همان روز ابتدای سانحه ساختمان را پلمپ کرد گفت: از آنجایی که در این ساختمان سانحه‌ای رخ داد که منجر به فوت چند تن از هموطنان عزیزمان شد بنابر قانون قوه قضائیه ساختمان را پلمپ کرد تا کسی اجازه فعالیت در ساختمان نداشته باشد و ما هم تابع قانون بودیم.

وی ادامه داد: در این مدت شهرداری و میراث فرهنگی هم نظرات خود درباره تعیین و تکلیف ساختمان جدید را داشتند از سوی دیگر اعضای شورای شهر و شهرداری ها تغییر کردند و ما تمام پیگیری‌ها را در تمام مراحل داشتیم.

رئیس بنیاد مستضعفان تاکید کرد: از سال ۸۲ در ساختمان پلاسکو مجمعی تشکیل شده است که براساس این مجمع تصمیمات ساختمان را شورای سرقفلی‌داران اخذ می‌کنند بنابراین واسط ما با کسبه ساختمان پلاسکو همین اعضای شورای سرقفلی‌داران هستند.

وی همچنین درباره ورود قوه قضائیه به این موضوع گفت: دادستان شهریاری و تورج مسئول پرونده ساختمان پلاسکو در قوه قضائیه هستند و با این افراد هم تاکنون جلسات بسیاری برگزار کرده‌ایم و به یکسری جمع‌بندی‌های نهایی رسیده‌ایم.

ادامه دارد…

 

 

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا