اقتصاد کلان

فروش کالای قاچاق توسط دولت ضد اشتغال است/ نباید از هر طریقی به دنبال رسیدن به اهداف باشیم

حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری آرمان اقتصادی درباره مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر فروش کالای قاچاق از سوی دولت برای کسب درآمد اظهار کرد: در کشور مصوبه های خودش را دارد برخی از کالاهای قاچاق که کشف می شود بر اساس آنچه که قانون تعیین کرده اگر تولید مشابه داخلی داشته باشد باید امحا شود و در همه جا دنیا اجرا می شود و در کشور ما نیز مدتی اجرا شد هر چند به صورت محدود.

وی افزود: اگر قرار است از تولید داخل حمایت شود چاره ای نیست جز اینکه این کالاها از بین برود هرچند ارزش ریالی آنها هم قابل توجه باشد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: ما باید یکپارچگی و اصالت قانون را حفظ کنیم و قانون را به استثنائات و شرایط خاص متوسل نکنیم و اگر قانون این تاکید را دارد که که کالاهای قاچاقی که مشابه داخلی دارد باید امحا شود اینکار باید توسط دولت ادامه پیدا کند تا از تولید داخل حمایت شود و مبارزه جدی با قاچاق شود.

حاج اسماعیلی گفت: در لایحه بودجه مصوبات دیگری را داشتیم اما وقتی دولت در تنگنای جدی است و نتوانسته منابع جدی را برای بودجه تامین کند این موضوع مجلس و دولت را ناگزیر کرده که راه های دیگر متوسل شوند اینکه در گذشته تصویب کردیم کالای قاچاق را که به ضرر تولید ملی و اشتغال است را امحا کنیم نباید آن را مورد خدشه قرار دهیم چون می تواند تبعات بیشتری را برای کشور در عرصه اقتصادی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید ببینیم آیا این موضوع در مجلس رای خواهد آورد یا خیر به دلیل اینکه برخی از موضوعات اصول ملی ماست و منافع ملی ما رو تامین می کند و ممکن است مورد تایید قرار نگیرد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این کار را تایید نمی‌کنم گفت: این موضوع نمی تواند به نفع اقتصاد کشور باشد، این منابع قابل توجه نیست و از طرفی راه اشتباهی است و نباید از هر طریقی به دنبال رسیدن به اهداف باشیم.

وی با بیان اینکه این مصوبه ضد اشتغال است گفت: این یک روزنه برای سوء استفاده و تحت تاثیر قرار دادن کالاهای داخلی است و بستری برای ایجاد کارهای غیرقانونی می‌شود و مجاری رسمی را دچار مشکل می کند.

حاج اسماعیلی تصریح کرد: این موارد همه به خاطر تنگناهایی است که دولت در بودجه با آن درگیر است و نتوانسته برای تحقق بودجه منابعی تعریف کند.

وی با بیان اینکه همین کار اشتباه درباره افزایش مالیات ها نیز صورت گرفته است، گفت: وقتی بازار کار کشور دچار رکود است ما برای اینکه بتوانیم تحریک تقاضا ایجاد کنیم باید دنبال راهکارهای متضاد با افزایش درآمدهای مالیاتی برویم تا بنگاه ها تشویق شوند هزینه تمام شده کالاها را کاهش دهند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برخی از راه‌هایی که برای تحقق بودجه ۹۷ در نظر گرفته شده است ضد اشتغال است و به اقتصاد کشور لطمه می‌زند.

انتهای پیام/

منبع

میزان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا