بورسفرابورس

آغاز و اتمام دو پذیره‌نویسی اوراق مشارکت

در دیگر رخدادهای فرابورسی شاهد آغاز و اتمام پذیره‌نویسی اوراق مشارکت لیزینگ ایران و شرق با نرخ سود ۱۹ درصد و اوراق مشارکت دولت با سود ۱۷ درصد در بازار ابزارهای نوین مالی بودیم. در همین حال «اخزا۶۰۱» با تاریخ سررسید هشتم مردادماه ۹۷ در این بازار عرضه شد که هر ورقه از آن ۹۲۰ هزار ریال کشف قیمت شد.

فرابورس ایران در حالی معاملات آخرین هفته کاری دی ماه را پشت سر گذاشت که شاهد آغاز و اتمام پذیره‌نویسی دو اوراق مشارکت و عرضه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۶۰۱»؛ هر سه در بازار ابزارهای نوین مالی و در نهایت عرضه اولیه ۲۰ درصد از سهام شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد در بازار دوم بود.

به گزارش آرمان اقتصادی، در هفته منتهی به ۲۹ دی ماه معامله‌گران ۲ هزار و ۲۹ میلیون ورقه به ارزش ۱۸ هزار و ۸۵۸ میلیارد ریال را میان خود دست به دست کردند که این میزان دادوستد در ۳۰۵ هزار دفعه صورت گرفت. این ارقام در مقایسه به هفته پیشین به ترتیب از افت ۰.۲ درصدی حجم در برابر رشد ۱۵۴ و ۵۹ درصدی ارزش و تعداد دفعات معاملات حکایت داشت.

در همین حال شاخص کل فرابورس نیز در طول هفته رشد ۱.۵ درصدی را به ثبت رساند و در روز انتهایی هفته یعنی چهارشنبه ۲۷ دی ماه در ارتفاع ۱۰۹۳ واحدی ایستاد. به این ترتیب بازدهی آیفکس از ابتدای سال به حدود ۲۵ درصد رسید.

نگاهی به معاملات انجام شده در بازارهای فرابورس نیز نشان می‌دهد در حالی که تمامی بازارها با افزایش ارزش معاملات روبه‌رو شده‌اند، حجم معاملات تنها در بازارهای اول و ابزارهای نوین مالی با رشد مواجه شده است.

بر این اساس در بازار اول حجم و ارزش معاملات بیش از۱۰۰ درصد و در بازار ابزارهای نوین مالی حجم دادوستدها ۶۵ درصد و ارزش آن ۲۲۶ درصد رشد کردند.‌ این در حالی است که در بازار دوم، SME و پایه به ترتیب شاهد رشد ۱۴، ۲ و ۱۹ درصدی ارزش معاملات انجام شده بودیم، اما ارزش این نقل و انتقال‌ها نسبت به هفته پیشین یا کاهش یافت و یا بدون تغییر باقی ماند.

در بازارهای ابزارهای نوین مالی که ۷۱ میلیون ورقه به ارزش ۱۵ هزار و ۳۵۴ میلیارد ریال دست به دست شد، اوراق بدهی به تعداد ۱۵ میلیون ورقه به ارزش ۱۴ هزار و ۴۹۸ میلیارد ریال، صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله به تعداد ۵۶ میلیون ورقه به ارزش ۵۹۸ میلیارد ریال و اوراق تسهیلات مسکن به تعداد ۳۵۰ هزار ورقه به ارزش ۲۵۸ میلیارد ریال معامله شدند.

اوراق بدهی افزایش بیش از ۲۶۰ درصدی در حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد. همچنین ETFها نیز با رشد ۴۵ درصدی حجم در برابر افت ۲ درصدی ارزش معاملات روبه‌رو شدند. اوراق تسه نیز یک درصد کاهش حجم و ارزش دادوستد این اوراق را شاهد بود.

در همین حال رصد تابلوهای معاملاتی بازار پایه نیز نشان می‌دهد هر سه تابلو این بازار با افزایش ارزش دادوستدها روبه‌رو شده‌اند و حجم معاملات آن‌ها نیز در تابلوهای «الف» و«ج» افزایش یافته است.

ارزش معاملات خرد بازار سهام هفته قبل به رقم ۳ هزار و ۱۳ میلیارد ریال رسید و گروه محصولات شیمیایی با ۷۲۳ میلیارد ریال معامله در طول این هفته ۲۳ درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص داد و در میان صنایع فرابورسی در جایگاه نخست ایستاد.

پس از آن گروه‌های «فلزات اساسی»، «فعالیت‌های کمکی به نهادهای واسط مالی»، «هتل و رستوران» و «انبوه‌سازی» در جایگاه دوم تا پنجم گروه‌های فرابورسی قرار گرفتند. این گروه‌ها به ترتیب ۱۳، ۸، ۷ و ۵ درصد از ارزش کل معاملات را در اختیار گرفتند.

در دیگر رخدادهای فرابورسی شاهد آغاز و اتمام پذیره‌نویسی اوراق مشارکت لیزینگ ایران و شرق با نرخ سود ۱۹ درصد و اوراق مشارکت دولت با سود ۱۷ درصد در بازار ابزارهای نوین مالی بودیم. در همین حال «اخزا۶۰۱» با تاریخ سررسید هشتم مردادماه ۹۷ در این بازار عرضه شد که هر ورقه از آن ۹۲۰ هزار ریال کشف قیمت شد. در نهایت روز چهارشنبه نیز ۲۰ درصد از سهام شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد در بازار دوم فرابورس عرضه اولیه شد و هر سهم این شرکت در نماد «زشگزا» 3490 ریال قیمت خورد. 

منبع

روابط.عمومی فرابورس ایران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا