امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تامین آب مورد نیاز صنعت نیشکر به دلیل خشکسالی مقدور نیست

اهواز – معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت: با اعلام وضعیت خشکسالی در استان این امکان وجود دارد که تأمین آب صنعت نیشکر مقدور نباشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هوشنگ حسونی زاده شامگاه چهارشنبه در شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان با اشاره به اینکه تداوم خشکسالی و عدم جبران کمبودهایی که تاکنون داشتیم روشن است، عنوان کرد: همچنین ورودی سدهای استان نیز کاهش یافته است. حوزه آبی کارون و دز نیز شرایط مناسبی ندارند و در سال جاری ۶۱ درصد کاهش ورودی داشتند.

وی افزود: در سال جاری ۶۴۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر سطح کشت رفته، در حالی که سال گذشته کمتر از این میزان کشت داشتیم. در حوزه تولید برق نیز در سال جاری ۶ هزار و ۵۶ مگاوات تولید استانی داشته ایم که نسبت به سال گذشته در این زمینه ۴۱ درصد کاهش ثبت شده است. اگر این روند ادامه پیدا کند، به وضعیت بسیاری دشواری دچار خواهیم شد.

همچنین بخوانید

معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت: اولویت بندی رهاسازی آب از سدها، شناسایی نقاط بحرانی، برنامه ریزی برای اجرای عملیات آبرسانی به شهرهایی که دچار مشکل می شوند، برنامه ریزی بازسازی کانال انتقال آب سلمان برای انتقال آب رودخانه کرخه به کارون، افزایش ظرفیت انتقال آب طرح غدیر از طریق خط لوله به تصفیه خانه شماره دو شهر اهواز، تدوین برنامه تولید انرژی در تابستان سال آینده و اعلام به شرکت مدیریت منابع آب ایران و دیگر دستگاه های ذیربط از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است.

وی تصریح کرد: انجام مکاتبات لازم و تأکید به مراجع ذیربط در خصوص عدم آبگیری حوضچه های پرورش ماهی در مناطق مختلف، برگزاری جلسات توجیهی، بررسی و مطالعه احداث بند خاکی مارد در انتهای رودخانه کارون در شهرستان آبادان به منظور جلوگیری از پیشروی آب شور و کنترل بر میزان برداشت های غیرمجاز نیز از دیگر کارهای انجام شده است.

حسونی زاده اظهار کرد: برنامه ریزی برای تأمین آب شرب غدیر و تأمین نیازهای زیست محیطی هورالعظیم، آغاز عملیات اجرای انتقال آب از تأسیسات دارخوین به تالاب شادگان، رهاسازی آب از سد مارون برای تأمین کشت های دائم، نخیلات و تالاب شادگان، پیگیری رهاسازی آب از سد کارون را نیز جزو اقدامات انجام برشمرد.

معاون سازمان آب و برق خوزستان افزود: اعلام وضعیت خشکسالی و درخواست از سازمان مدیریت بحران برای برنامه ریزی در  این خصوص باید در دستور کار قرار بگیرد. ضمن همکاری خوب شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اما با این وضعیت این امکان وجود دارد که تأمین آب این صنعت نیز برای ما مقدور نباشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا