انرژی

صدای پای تورم

نقدینگی از ۱۴۲۴ هزار میلیارد تومان عبور کرد؛ حجمی که اگر درست هدایت نشود کم‌کم باید برای صعودی شدن تورم نگران شویم. رسیدن قیمت دلار به ۴۴۵۰ تومان می‌تواند یکی از نشانه‌های این نگرانی باشد. سکه هم امروز یکه‌تازی کرد و به یک میلیون و ۵۰۷ هزار تومان رسید. شاخص‌ها نشان می‌دهد با توجه به رشد ۴.۵ درصدی اقتصاد در نیمه اول امسال شرایط برای رونق تورمی مهیاست.

به گزارش آرمان اقتصادی، دولت دوازدهم به زعم کارشناسان قصد دارد سیاست‌های ضدتورمی چهار سال قبل را کنار بگذارد. یکی از دلایل این موضوع را باید در کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد که تاثیر خود را در افزایش نرخ دلار، سکه و مسکن نشان داده جست‌وجو کرد. امروز اعلام شد که حجم نقدینگی در آبان ماه به ۱۴۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده که بیانگر رشد ۲۲.۶ درصدی آن نسبت به همین دوره در سال گذشته است. البته این آمار در قیاس با رشد ۲۸ درصدی که برای آبان ماه سال قبل نسبت به همین ماه در سال ۱۳۹۴ ثبت شده است، حاکی از کند شدن سرعت رشد است.

سکه و دلار همچنان می‌تازند

همچنین بخوانید

سکه امروز ـ چهارشنبه ـ هم به روند افزایشی قیمت ادامه داد و با ۲۰ تومان افزایش قیمت به ۴۴۵۰ تومان رسید. بشیتر ارزهای دیگر هم چنین وضعیتی داشتند. انواع سکه نیز با جهش قیمت مواجه شده است. سکه تمام که روز قبل با شیب آرامی در مسیر افزایش قرار گرفته بود، امروز این افزایش قیمت شیب تندتری پیدا کرد و به یک میلیون و ۵۰۷ هزار تومان رسید. همچنین نیم سکه ۷۲۷ هزار تومان و ربع سکه ۴۲۰ هزار تومان فروخته می شوند. جدول قیمت‌های طلا و ارز را می‌توانید در این خبر  مشاهده کنید.

رشد اقتصادی چگونه ۴.۵ درصد شد؟

دیروز اعلام شد که در شش ماهه ابتدای امسال رشد اقتصادی با نفت ۴.۵ و بدون نفت ۴.۱ درصد بوده است. بررسی ایسنا از ارزش افزوده فعالیت‌های مختلف اقتصادی نشان می‌دهد که علت عمده افزایش رشد اقتصادی را باید در ارزش افزوده فعالیت‌های “نفت” با ۱.۳ درصد، “حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات” ۰.۷، “بازرگانی، رستوران و هتل‌داری” ۰.۵ درصد و همچنین “صنعت” ۰.۵ درصد جستجو کرد. سهم ساختمان هم در این میان از ۰.۸- در اسفند سال قبل به صفر رسیده است که نشان‌دهنده رشد ناچیز آن است.

توصیه‌ای برای حذف ۸ دهک از دریافت یارانه

امروز یک اقتصاددان هم توصیه کرد که با توجه به شرایط حذف هشت دهک درآمدی از دریافت یارانه، می‌توان یارانه این افراد را به مستمندان پرداخت کرد. تقی ترابی بیان کرد: “حذف دهک‌های بالای درآمدی از دریافت یارانه ممکن است با ناراحتی بخشی از مردم روبه‌رو شود، ولی به هر حال چاره‌ای نیست.” ترابی این را هم گفت که ” یارانه نقدی مانند سم شیرین است، ولی حلاوت آن اجازه نمی‌دهد که مردم متوجه شوند چه سمی به خورد آنها می‌رود.”

کره شمالی خودروی ملی ساخته است

در خبر جالب دیگری، امروز عنوان شد که کره شمالی خودروی ملی خود را با نام “نای نارا” تولید و روانه بازار این کشور کرده است. این خودروی سبک سواری در مدل های سدان، جیپ، وانت، سواری و مینی بوس ساخته شده است که حداکثر سرعت این خودروی سواری کره شمالی ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است و به کولر، شیشه های برقی و سنسورهای هشدار پارک خودرو مجهز است. برای مشاهده تصاویر این خودروها می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

افزایش قیمت مسکن برای ادامه حیات

یک کارشناس مسکن، امروز گفت که با توجه به کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد، افزایش قیمت مسکن قابل پیش‌بینی بود. سلمان خادم المله هم چنین بیان کرد که رشد قیمت شدید نیست بلکه تحرکی برای ادامه‌ی حیات است. قیمت مسکن در آذرماه ۱۵ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته و معاملات ۵۰ درصد بالا رفته است.

بحث و جدل با “لبخند” از نوع ساختمانی!

در میان خبرهای امروز، بحث‌هایی که در یک همایش نگهداری از ساختمان‌ها رد و بدل شد که نشان می‌داد چالش‌هایی بین رییس سازمان نظام مهندسی و وزیر راه و شهرسازی در میان است. در این همایش که از سوی سازمان نظام مهندسی برگزار شد، حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی گفت که کنترل ساختمان باید به شهرداری محول شود. او به جامعه‌ی مهندسی هشدار داد بهتر است اصلاح را از درون ایجاد کنند قبل از این‌که از بیرون به آنها تحمیل شود. اما ظاهرا فرج‌الله رجبی رییس نظام مهندسی نظر دیگری دارد. او که ابلاغیه شب گذشته وزیر در مورد عدم دریافت ۵ درصد کارمزد از مهندسان را نوعی دخالت در امور داخلی این سازمان می‌داند از این‌که اعتماد به نفس مهندسان گرفته می‌شود گلایه کرد. اکبر ترکان مشاور رییس جمهور هم در این همایش توصیه‌هایی برای نگهداری اصولی از ساختمان‌ها داشت. جالب آن‌که تمام جدل‌ها در جریان این جلسه با لبخند همراه بود!

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا