بورسبورس اوراق

آخر هفته پُررونق بورسی/ افزایش همه شاخص‌ها با همسویی حقیقی‌ها و حقوقی‌ها

بعد از یک هفته سراسر سبز رنگ بورسی، شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات در بازار امروز بودیم که نشان از حمایت همه جانبه سرمایه گذاران و بازگشت نقدینگی به بازار سرمایه است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طی داد و ستدهای امروز معامله گران، شاخص بازار بورس با ۳۲۶واحد افزایش  به عدد ۹۸هزار و ۹۲۳ رسید. امروز یک میلیارد و ۲۰۵ میلیون برگه سهم به ارزش ۳۱۶میلیارد تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته افزایش چشمگیری داشته است. همچنین  شاخص هم وزن با ۱۷ واحد افزایش نسبت به روز قبل روی پله  ۱۷هزار و ۴۳۹ واحد ایستاد. اما شاخص کل فرابورس با ۰.۵واحد  تغییر مثبت نسبت به روز گذشته روی عدد یک هزار و ۹۳ واحد به کار خود پایان داد.

در معاملات امروز بازار سرمایه گروه های خودرو ، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی بیشترین افزایش را بر شاخص داشتند. در این بین نماد شرکت های تاپیکو با ۷۹ واحد افزایش، فولاد با ۷۷واحد افزایش و خودرو با ۳۷ واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص اعمال کردند.

اما در سوی قرمزهای بازار گروه های سیمانی و بانکی با جو منفی همراه بودند.همچنین نماد شرکت پتروشیمی فجر با ۲۵ واحد کاهش ، گروه مپنا با ۱۷واحد کاهش و پالایش نفت بندرعباس با ۱۶واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر بازار اعمال کردند.

در معاملات امروز نمادهای “ثتران”  پس از مجمع عمومی سالیانه و عدم تقسیم سود نقدی، “سباقر” پس از برگزاری مجمع عمومی سالیانه و عدم تقسیم سود نقدی، “فلامی” پس از برگزاری مجمع عمومی سالیانه و تقسیم ۵۰ ریال سود نقدی، “زنگان” پس از شفاف سازی در خصوص رشد بیش از ۲۰ درصدی قیمت سهم در ۵ روز کاری، “شفن” پس از اعلام تعدیل سنواتی، “کروی” تعدیل مثبت ۲۴ درصدی و افزایش تخمین سود از ۸۹ به ۱۱۰.۶ میلیارد تومان ، “وکار” تعدیل منفی ۴۸ درصدی و کاهش تخمین سود از ۲۰۵.۷ به ۱۰۶.۱ میلیارد تومان بازگشایی شدند.

اما در پایان معاملات امروز شاهد  توقف نمادهای “وساخت” پس از تعدیل مثبت ۱۰۸ درصدی و تبدیل تخمین ۶۸ ریال زیان به ۳ ریال سود، “کچاد” پس از تعدیل مثبت ۳۵ درصدی و افزایش تخمین سود از ۲۳۱ به ۳۱۱ ریال، “قنیشا” تعدیل مثبت ۵۳ درصدی و افزایش تخمین از ۲.۱ به ۳.۲ میلیارد تومان، “لبوتان” پس از رشد ۲۰ درصدی در کمتر از ۵ روز کاری، “کاذر” مجمع به جهت افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی بودیم.

امروز و در آخرین روز کاری بازار سرمایه یک میلیارد و ۲۰۵ میلیون برگه سهم معامله شد که نشان از رشد قابل ملاحظه و مثبتی در جهت ثبات بازار محسوب می شود. قابل ذکر است که در هفته جاری شاخص بازار رشد ۳درصدی را تجربه کرد و در تمام روزها شاهد سبزپوشی دماسنج بازار بودیم.البته کارشناسان و فعالان بازار دلیل عمده رونق این روزهای بورس را افزایش قیمت جهانی کامودیتی ها، افزایش نرخ دلار در بازار داخلی ، ارائه گزارش های ۹ ماهه مناسب از سوی شرکت های بورسی و حاکم بودن جو آرام و نسبتا” پایدار در عرصه سیاسی می دانند. از این رو برای هفته آینده نیز ادامه روند صعودی بازار البته باشیب ملایم را پیش بینی می کنیم.

 

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا