انرژی

ترمز صعود نفت کشیده شد

قیمت نفت همزمان با هشدار تحلیلگران نسبت به احتمال ریزش قیمت‌ها به دنبال رشد بیش از ۱۳ درصدی که طی یک ماه اخیر داشته‌اند، روز چهارشنبه با کاهش روبه‌رو شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات آتی نفت برنت که اوایل روز به ۶۹.۳۷ دلار رسیده بود، به ۶۹.۰۷ دلار در هر بشکه کاهش یافت که ۱۸ سنت کمتر از قیمت نهایی روز گذشته بود.

برنت روز دوشنبه به ۷۰.۳۷ دلار در هر بشکه صعود کرده بود که بالاترین قیمت از دسامبر سال ۲۰۱۴ بود که افت سه ساله قیمت نفت آغاز شد.

همچنین بخوانید

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با پنج سنت کاهش نسبت به قیمت نهایی روز گذشته، ۶۳.۶۸ دلار در هر بشکه بود. قیمت پایه نفت آمریکا روز سه‌شنبه به ۶۴.۸۹ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت از دسامبر سال ۲۰۱۴ بود.

نوربت روئکر، مدیر تحقیقات کالا در بانک سوئیسی جولیوس بائر در این باره گفت: تصحیح قیمت بایستی اتفاق بیفتد، زیرا انتظارات صندوق‌های پوشش ریسک از افزایش قیمت‌ها به سطح بسیار بالایی رسیده است. این در حالی است که عوامل ریسک سیاسی مانند تنش‌ها در قطر و تحولات عراق که به افزایش قیمت برنت کمک کرده بودند،اختلالات عرضه قابل توجهی را ایجاد نکردند.

طبق آمار کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا، مدیران سرمایه قراردادهای خرید در بازار معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت و برنت را به رکورد بالایی رسانده‌اند.

به گفته وانگ تائو، تحلیلگر کالای تامسون رویترز اظهار کرد: بر اساس سیگنال‌های نمودارهای فنی، نفت برنت ممکن است به حدود ۶۸.۵۰ دلار عقب‌نشینی کند.

با وجود کاهش قیمت‌ها در روز جاری، بازار نفت در مجموع تحت تاثیر محدود شدن عرضه و تقاضای جهانی قوی به خوبی پشتیبانی شده است. عوامل مثبت عرضه و تقاضا کمک کردند قیمت‌های پایه حدود ۱۳ درصد از اوایل دسامبر تاکنون افزایش پیدا کنند.

بر اساس گزارش رویترز، کشورهای عضو اوپک و روسیه با هدف حذف عرضه مازاد و حمایت از قیمت‌ها محدود کردن عرضه را در ژانویه سال میلادی گذشته آغاز کردند و قرار است تا پایان سال ۲۰۱۸ به این کاهش تولید ادامه دهند، اما محدودیت‌های تولید آنها با رشد مطلوب تقاضا همزمان شده است.

اما عامل بزرگی که مانع رشد بیشتر قیمت‌های نفت در سال ۲۰۱۷ شد، افزایش تولید آمریکا بوده که به دلیل سرمای شدید در آمریکای شمالی و تعطیلی برخی از تاسیسات به طور موقتی با کاهش روبه‌رو شده است و برخلاف آنچه که انتظار می‌رفت ماه جاری به ۱۰ میلیون بشکه در روز صعود کند، از ۹.۸ میلیون بشکه در روز در دسامبر به ۹.۵ میلیون بشکه در روز در حال حاضر کاهش یافته است.

با این وجود اکثر تحلیلگران انتظار دارند تولید آمریکا به زودی به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز صعود کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا