صنعت، معدن، تجارتمعدن

آغاز عملیات اجرایی ۳ طرح و افتتاح یک طرح معدنی؛ فردا پنجشنبه

عملیات اجرایی ۳ طرح و افتتاح یک طرح معدنی در مناطق «خور و بیابانک» و «نخلک» در استان اصفهان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت فردا پنجشنبه انجام می شود.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، ایمیدرو با هدف استفاده از ظرفیت های معدنی منطقه پتاس خور و بیابانک، طرح های «احداث کارخانه ۳۰ هزار تنی کلرید کلسیم (CaCl2) و ۵۰۰۰ تنی هیدروکسید منیزیم» و «احداث فاز نخست منطقه نمونه گردشگری مجتمع پتاس خوروبیابانک» را اجرا می کند.

پیمانکار طرح «احداث کارخانه ۳۰ هزار تنی کلرید کلسیم و ۵۰۰۰ تنی هیدروکسید منیزیم»، یک شرکت کانادایی است که آن را به روش ایی پی سی (مهندسی, تامین کالا و ساخت و اجرا) انجام می دهد.

همچنین بخوانید

میزان سرمایه گذاری طرح یاد شده، ۴۰۰ میلیارد ریال است و طی ۱۸ ماه اجرا می شود. با بهره برداری از این طرح، ۳۶۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم به کار مشغول خواهند شد.

محصول تولیدی آن، برای استفاده در صنایع حفاری نفت و گاز، ذوب برف و یخ و نیز تثبیت خاک (رفع مشکل ریزگردها) به کار خواهد رفت.

از اقدامات انجام شده برای این طرح، تحویل زمین و تجهیز کارگاه، نمونه برداری و انجام مطالعات جهت طراحی مهندسی پایه توسط مشاور خارجی پروژه و طراحی مهندسی پایه پروژه توسط مشاور کانادایی طرح است.

همچنین با توجه به اینکه منطقه خاورمیانه بالاترین حجم عملیات حفاری نفت و گاز را دارد، بزرگترین وارد کننده این محصول نیز هست و این موضوع، چشم انداز روشنی از بازار صادراتی محصول تولیدی در آینده دارد و علاوه بر آن با توجه به برنامه دولت مبنی بر توسعه صنایع حفاری نفت و گاز در کشور، بازار بزرگ مصرف داخلی هم خواهد داشت.

نکته مهم اینکه روش تولید کلرید کلسیم از پساب استخرهای تبخیر خورشیدی، بهترین و ارزان ترین روش تولید این محصول است.

احداث فاز نخست منطقه نمونه گردشگری مجتمع پتاس خور و بیابانک

همچنین در منطقه پتاس و خورو بیابانک، عملیات اجرایی طرح احداث فاز نخست منطقه نمونه گردشگری مجتمع پتاس خور و بیابانک، تحت عنوان دهکده نمکی، با هدف رشد و توسعه گردشگری معدنی، ژئوتوریسم و سلامت در منطقه کویری خور و بیابانک و نیز فراهم شدن بستر مناسب برای جذب سرمایه گذار در همه زمینه ها و از جمله رشد و توسعه زیرساخت های منطقه آغاز می شود.

سرمایه گذاری اولیه این طرح، ۵۰۰ میلیارد ریال بر اساس مطالعات فنی ـ اقتصادی مشاور طرح در فازهای مختلف است و با بهره برداری از آن، ۶۰۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی ایجاد می کند.

این طرح به عنوان نخستین طرح جامع گردشگری معدنی کشور ثبت و راه اندازی شده است که پتانسیل های هنری، ورزشی، طبیعت، تفریحی و سلامت و آرامش را در ۵ نقطه جداگانه از منطقه متبلور و گردشگری منطقه را متحول خواهد ساخت. با توجه به گستردگی معدن پلایا و تنوع چشم اندازهای طبیعی، این طرح قابلیت توسعه زیادی خواهد داشت و به عنوان طرحی منحصر به فرد در کشور قابل اجرا است.

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۲ طرح در نخلک

افزون بر این، وزیر صنعت، معدن و تجارت فردا خط ۲ فرآوری کنسانتره ۵۵ درصد سرب مجتمع نخلک با ظرفیت ۳۰۰ تن در ماه را افتتاح می کند. میزان سرمایه گذاری این طرح ۱۰ میلیارد تومان است و برای۷۰ نفر ا شتغال زایی می کند.

همچنین فردا عملیات اجرایی خط سوم فرآوری کنسانتره ۵۵ درصد سرب مجتمع نخلک به ظرفیت ۳۰۰ تن در ماه آغاز می شود. میزان سرمایه گذاری این طرح نیز ۱۰ میلیارد تومان است که برای ۳۰ نفر اشتغال ایجاد می کند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا