تجارتصنعت، معدن، تجارت

توسعه اقتصادی نیازمند اعتنا به برندهای برتر داخلی در زیر چتر برند ملی است

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران:

“امروز دیگر زر و زور و بانک و تانک، شاخص‌های تعیین کننده جایگاه کشورها در رنکینگ جهانی نیستند، بلکه عامل تعیین کننده ارزش و جایگاه هر کشوری برندهای آن کشور هستند که سرمایه ملی را تشکیل می دهند.”

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از  روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا مودودی در مراسم نخستین جشنواره تخصصی توانمندی‌های صنایع غذایی و آشامیدنی و دارویی استان فارس، ضمن بیان این مطلب، به عوامل موثر در فرآیند ارتقای برند ملی و تاثیر برندسازی در توسعه اقتصادی پرداخت و افزود: طبق بند پنجم ماده ۸ قانون رفع موانع رقابت پذیر، سازمان توسعه‌ی تجارت ایران تنها نهاد مسئول در ارزیابی، انتخاب و توسعه برند در کشور است و بایستی نهضت توسعه نام­نشان تجاری (برند) جایگزین سنت تندیس فروشی زیر عنوان برند برتر شود.

مودودی با تأکید بر اینکه در حال حاضر مرغوبیت جای خود را به محبوبیت داده و در شرایطی که کیفیت و قیمت کالاها و خدمات به طرز وحشتناکی رقابتی شده، محبوبیت را تنها عامل مهم انتخاب مشتری دانسته که محبوبیت نیز تنها بخشی از هویت کالا را تشکیل می‌دهد.

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات اظهار داشت: امروزه ساختار و پارادایم های غالب در تجارت جهانی در حال تغییر و بازتعریف  است و ما شاهدیم که بعد از بروز بحران سال ۲۰۰۸ امریکا و تکانه‌های اقتصادی دنیا ناشی از آن و کاهش حجم تجارت از  ۱۹٫۵ هزار میلیارد دلار به ۱۶ هزار میلیارد دلار، غول‌های تولیدی و تجاری جهان، تحت شرایط انقباضی بازار به سمت کشورهایی معطوف شدند که پیش از این جزو سبد بازارهای هدف آنها محسوب نمی شدند و همین تغییر گرانیگاه بازار، به زودی آنها را همسایه دیوار به دیوار مرزهای ما خواهد کرد و تولیدکننده ما ناگزیر به رویارویی و رقابت با این رقبا در کشورهای همسایه خواهند بود.

مودودی با تبیین تحقق، تقویت و توسعه‌ی برند به عنوان سه حلقه کلیدی، گفت: اگر تنها یکی از این سه حلقه وجود نداشته باشد، زنجیره برند که خود عامل رقابت پذیی و توسعه تجارت است، تکمیل نخواهد شد.

به اعتقاد مودودی، تا پیش از این در کشور در خصوص موضوع برند، هیچ برنامه‌ی مدون و هدفمندی وجود نداشته و ایران علیرغم جایگاه بالایی که به لحاظ شاخص‌های GDP، پتانسیل های اقلیمی و گردشگری، اندازه بازار و ظرفیت های معدنی و سوختی دارد، نقش بسزایی در تجارت خارجی دنیا ندارد و این بدلیل تعریف نامناسبی است که از برند ملی داشته‌ایم.

وی در این خصوص یادآور شد: ایران دارای ذخایر انرژی بالایی است که رتبه آن را در بین ۹ کشور برتر دنیا جای داده و در ذخایر گازی مقام ایران دوم است، در خصوص تنوع اقلیمی و میراث تاریخی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم و اندازه بازار ایران رتبه ۱۲ را در دنیا دارد و در بسیاری از شاخص های تولیدی دنیا مقام برتر را داریم، اما این ویژپی ها و مزیت ها باعث افزایش رتبه جهانی ما نشده و فضای لازم برای توسعه اقتصادی و رونق تولیدی را موجب نشده است.

مودودی تاکید کرد: با توجه به نیاز شدید به اصلاح ساختارهای حقوقی و زیرساخت های فنی، بایستی دولت راساً به موضوع برند ورود کند و نقش و وظیفه خود را در مسیر ساماندهی موضوع برند و رفع موانع فراروی توسعه برند بکار گیرد.

وی گفت: امروزه در جهان، این ارزش برندهای برتر هر کشور است که باعث ارتقاء نام یک کشور می شود؛ اما در ایران این موضوع هنوز گنگ و تعریف ناشده است و ما با وجود برندهای ملی خوبی که داریم، در بحث برندهای بین المللی بسیار ضعیف عمل کرده ایم و گاه حتی شنیده می شود که برخی برندها می‌گویند: وقتی به بازارهای جهانی ورود می‌کنیم، از ما میخواهند که عنوان «ساخت ایران» را از روی کالاهای تولیدی مان حذف کنیم که این امر نشان می دهد دنیا هنوز ما را به عنوان یک کشور صنعتی با محصولاتی باکیفیت و مرغوب نمی شناسد و ما هنوز خود را خوب به دنیا معرفی نکرده ایم.

مودودی با بیان اینکه، صادرات، توریسم و سرمایه‌گذاری به همراه حاکمیت و حکومت، مردم و میراث فرهنگی و تاریخی، شش ضلع تعیین کننده جایگاه برند ملی را تشکیل می دهند، گفت: ایران به لحاظ قدرت نظامی دوازدهمین کشور جهان و به لحاظ میراث تاریخی و فرهنگی و مردم نیز رتبه ای کمتر از ۱۰ را در جهان دارد؛ اما این سه موضوع تنها ۲۱ درصد از کل ارزش برند ملی یک کشور را تشکیل می دهند و اضلاعی که امروزه مهمتر هستند برندهایی هستند که به میزان ۷۹ درصد متوجه صادرات، توریسم و سرمایه‌گذاری هستند و برای ارتقاء جایگاه برند ملی باید به دنبال رشد این سه ضلع باشیم.

معاون سازمان توسعه‌ی تجارت ایران اظهار داشت: در طول ۴۰ سال گذشته منابع را در اختیار همه گذاشتیم و به عنوان مثال دولت برای تولید عسل، زنبور کارگر و نگهبان، کندو و گل را تهیه و تدارک دید و انتظار عسل کشید، اما عسلی تولید نشد چرا که عسل محصول وجود زنبور ملکه است؛ و در اقتصاد نیز بدون وجود ملکه­ها و ژنرال‌ها نمی­توان رشد و توسعه­ای را متصور شد. و دولت توسعه­گرا باید این فضا را برای ظهور و رشد ملکه­ها مساعد کند.

گفتنی است، نخستین جشنواره تخصصی توانمندی‌های صنایع غذایی و آشامیدنی و دارویی استان فارس، به همت انجمن تخصصی غذا و داروی استان فارس، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و با حضور فعالان، صاحب‌نظران و مسئولان اقتصادی کشوری و استانی، برگزار شد و حضور رایزنان سابق، دبیران میزها و کارشناسان سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این رویداد، پررنگ بود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا