امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

مرغداران قزوینی در این اتفاق پنهان کاری کردند؟ منافع شخصی در تقابل با مسئولیت اجتماعی

تعلل در گزارش تلفات از طرف مرغداران به دامپزشکی مشکل آفرین است.

به گزارش آرمان اقتصادی، مجید محسنیان که کل ۵۰۰ هزار قطعه مرغ خود را در این اتفاق از دست داده، می گوید: “بسیاری از مرغداران، در گزارش تلفات مشکوک به دامپزشکی تعلل دارند و همین تعلل، شیوع این ویروس را چندین برابر می کند. وی در ارتباط با دلیل این اهمال کاری می گوید: “سال های ۸۹ و ۹۰ که تلفات قابل توجهی در واحدها اتفاق افتاد، دولت یک هفته بعد از معدوم سازی، کل خسارت مرغداران را پرداخت کرد. بنابراین چند سال متوالی بعد از آن، شیوع ویروس به صورت گسترده که در دو سال اخیر مشادهد می شود، وجود نداشت.”

به گفته محسنیان، اما از زمانی که پرداخت خسارت از طرف دولت، با تاخیرهای طولانی همراه شد، دیگر مرغداران از اعلام به موقع تلفات خود امتناع کردند و محصول و کود خود را از واحد به بیرون فرستادند. این موضوع درصد شیوع آنفلوآنزا را به شدت بالا برد.

همچنین بخوانید

قربانعلی سلامی که چندین واحد پرورشی را در اختیار دارد، یکی دیگر از مرغدارانی است که در این زمینه به ایانا می گوید: “پولی که قرار است به بنده تعلق بگیرد، برابر با درآمد پنج روز واحد است. در حالی که معدوم سازی از ۲۶ آبان ماه صورت گرفته است.”

وی با تایید سخنان محسنیان، می افزاید: “بسیاری از مرغداران به دلیل ترس از دست رفتن سرمایه شان، از اعلام آلودگی واحد خود به دامپزشکی خودداری می کنند و این یکی از دلایل مهم انتشار ویروس در سطح وسیع است.”

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین این شبهات را به‌طور کامل رد کرده و می گوید: “به غیر از افراد معدود، بقیه مرغداران قزوین در اعلام گزارش تلفات خود هیچ اهمال کاری نداشته اند.”

سید بهمن نقیبی، با اشاره به اینکه تمام مرغداران بیمه بوده اند، می افزاید: ” آنها احساس مسئولیت کرده و همیشه دامپزشکی را به موقع در جریان تلفات مشکوک خود قرار می دهند.”

به گفته وی، امسال پولی به صورت نقدی برای پرداخت خسارت به دامپزشکی داده نشد و طبق سیاست سازمان برنامه و بودجه، اوراق اسناد خزانه به سررسید ۹ اسفند در اختیار مرغداران قرارا گرفت. این اسناد قابل واگذاری در فرابورس بوده و در همان تاریخ سررسید به پول نقد تبدیل می شود.

 

منبع

ایانا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا