صنعت، معدن، تجارتمعدن

تهیه طرح توسعه زنجیره ارزش لیتیوم در دستور کار

در جلسه ارایه نتایج پروژه تهیه نقشه راه شناسایی منابع و استحصال لیتیوم در کشور، بر تهیه طرح توسعه زنجیره ارزش لیتیوم تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، در این جلسه استادان و دانشگاهیان حوزه معدن و صنایع معدنی ضمن بررسی عوامل توسعه زنجیره ارزش لیتیوم از منبع تا مصرف با تاکید بر باتری های موردنیاز خودروهای الکتریکی، تهیه طرح توسعه لیتیوم را در دستور کار قرار دادند.

سید شمش الدین سیاسی راد مدیر آموزش پژوهش و فناوری در این زمینه اعلام کرد: کار مطالعاتی و سرمایه گذاری بر روی مواد متعارف در معدن و تعریف یک سیکل مشخص همچون زنجیره های فولاد، مس، سرب و روی توسط ایمیدرو دارای یک استراتژی مشخص است و باید برای فلزاتی همچون لیتیوم نگاه زنجیره ارزشی را طلب کرد.

همچنین بخوانید

وی افزود: ایمیدرو طی سال های گذشته برنامه های متعددی در زمینه مطالعه بر روی عناصر نادرخاکی داشته و با همکاری مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران بر روی منابع معدنی کار اکتشافی می کند و تا استحصال فلزات در مقیاس آزمایشگاهی پیش رفته و به صورت پایلوت وارد فاز نیمه استحصال صنعتی شده است.

وی پیشنهاد داد: علاوه بر اقدامات ایمیدرو نیاز است تا معاونت علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری در برنامه های شناسایی منابع، اکتشاف و ذخایر و استحصال فلزات پیشرفته به ما کمک کنند.

در ادامه استادن دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، آمار و اطلاعات جامعی در خصوص انواع و کاربردها و عرضه و تقاضای فعلی و آتی باتریهای پیشرفته مورد استفاده در خودروهای الکتریکی را ارایه کردند.

سابقه طرح

در ادامه آقای دکتر سالاری‌راد-عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر- ضمن اعلام اینکه ایران و بولیوی در برهه ای کار مطالعاتی مشترک بر روی منابع صنعتی لیتیوم بولیوی داشته‌اند گفت: کشورهای آمریکای لاتین به دلیل در اختیار داشتن منابع معدنی، دارای جایگاه ویژه ای در زمینه تولید مواد معدنی هستند که بررسی روندهای سرمایه گذاری اکتشافی در دنیا نیز نشان دهنده اهمیت و جایگاه ویژه این مجموعه کشورها است.

سالاری راد افزود: در حال حاضر شیلی، آرژانتین و بولیوی بخش قابل توجهی از منابع لیتیوم را در دنیا دارند.

وی با بیان اینکه در تقسیم بندی ذخایر و منابع؛ لیتیوم به دو دسته منابع معدنی و منابع شورآبه ای تقسیم می شود، عنوان کرد: با نگاهی به نمودار مصرف لیتیوم در جهان شاهد هستیم که مصرف آن در سال ۲۰۰۲ بسیار کم بوده اما تا سال ۲۰۱۷ از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و پیش بینی شده تا سال ۲۱۰۰ رشد فزاینده ای در مصرف داشته باشد.

سالاری‌راد با اشاره به تهیه نقشه راه لیتیوم گفت: کانادا استانداردی را برای اکتشاف منابع شورآبه ای و لیتیوم منتشر کرده است که بسیاری از کشورها از آن تبعیت می کنند و ما این استاندارد را در اکتشاف منابع شورآبه ای معرفی خواهیم کرد.

در ادامه مقرر شد خلاصه مدیریتی گزارش نهایی پروژه تهیه نقشه راه شناسایی منابع و استحصال لیتیم در اختیار ذینفعان اصلی قرار گرفته و درجلسه بعد نظام تقسیم کار اقدامات آتی طراحی و ابلاغ شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا