انرژی

نفت نزدیک به مرز ۷۰ دلار ایستاد

نفت در معاملات روز دوشنبه نزدیک به بالاترین قیمت سه سال گذشته ایستاد و از تداوم کاهش تولید اوپک و روسیه به رغم افزایش فعالیت حفاری آمریکا و کانادا که به تولید بالاتر آمریکای شمالی در آینده اشاره دارد مورد حمایت قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهای معاملات آتی نفت برنت که قیمت پایه بین المللی است، با دو سنت کاهش نسبت به قیمت نهایی روز جمعه، به ۶۹.۸۵ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۰ سنت کاهش، ۶۴.۴۰ دلار در هر بشکه بود.

همچنین بخوانید

هر دو قیمت پایه هفته گذشته به بالاترین حد از دسامبر سال ۲۰۱۴ تاکنون صعود کرده بودند و برنت به رکورد ۷۰.۰۵ دلار و وست تگزاس اینترمدیت به ۶۴.۷۷ دلار افزایش پیدا کرده بود.

به گفته تحلیلگران گروه بانکی ANZ، قیمت نفت اخیرا تحت تاثیر آماری که تداوم روند محدود شدن عرضه در بازار را نشان می‌دهد، افزایش پیدا کرده است. بازارهای نفت از کاهش تولید به رهبری اوپک و روسیه که با هدف حمایت از قیمت‌ها انجام می‌گیرد T به خوبی پشتیبانی شده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، توافق کاهش تولید در ژانویه سال گذشته آغاز شد و قرار است تا پایان سال ۲۰۱۸ ادامه پیدا کند. این توافق با رشد مطلوب تقاضا همزمان شده و قیمت‌های نفت را بیش از ۱۳ درصد از اوایل دسامبر بالا برده است.

اما عوامل دیگر شامل ریسک سیاسی از نفت خام پشتیبانی کرده است.

بانک آمریکایی جی پی مورگان در یادداشتی اعلام کرد: عوامل عرضه و تقاضا، عامل اصلی رشد قیمت‌های نفت هستند، اما ریسک ژئوپلتیکی و نوسانات ارزی به همراه سفته‌بازی نیز این روند را تشدید کرده‌اند. سرمایه‌گذاران مالی مجذوب عرضه محدودتر و مصرف قوی شده و شمار قراردادهای خرید آتی نفت آمریکا را افزایش داده‌اند که از قیمت‌های بالاتر سود خواهد برد.

با وجود رشد چشمگیر قیمت‌ها از دسامبر، تحلیلگران نسبت به تصحیح قیمت نزولی نفت هشدار داده‌اند.

ویلیام اولاگلین، تحلیلگر سرمایه‌گذاری در شرکت “ریوکین سکیوریتیز” در این باره گفت: بسیاری از تحلیلگران براین باورند که قیمت نفت در بالای ۶۰ دلار دچار تصحیح خواهد شد، زیرا در این سطح قیمت شرکت‌های حفاری شیل آمریکا به افزایش بیشتر فعالیت حفاری تشویق خواهند شد که به عرضه بالاتر منجر می‌شود.

طبق آماری که گروه صنعتی بیکرهیوز روز جمعه منتشر کرد، شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا با ۱۰ حلقه افزایش، به ۷۵۲ حلقه رسید.

بنا بر گزارش گروه بانکی ANZ، افزایش اخیر شمار دکل‌ها بزرگترین افزایش از ژوئن سال ۲۰۱۷ بوده و این افزایش با واکنش سریع تولیدکنندگان شیل به رشد قوی قیمت‌ها در سال ۲۰۱۸ حاصل شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا