انرژی

رشد ۲۹ درصدی سالانه واردات نفت کره جنوبی از ایران

واردات نفت خام ایران از سوی کره جنوبی در دسامبر نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۶ به میزان ۳۰.۶ درصد کاهش یافت اما میزان واردات این کشور از ایران در کل سال میلادی گذشته، ۲۹.۱ درصد افزایش داشت.

به گزارش آرمان اقتصادی، آمار گمرکی کره جنوبی که پنجمین واردکننده بزرگ نفت خام در جهان است، نشان داد این کشور در دسامبر ۱.۰۸ میلیون تن یا معادل ۲۵۵ هزار و ۸۱ بشکه در روز نفت ایران را وارد کرده که در مقایسه با ۱.۵۵ میلیون تن در سامبر سال ۲۰۱۶، به میزان ۳۰.۶ درصد کاهش داشته است.

خریداران آسیایی بزرگ از جمله کره جنوبی خرید نفت ایران را از زمان لغو تحریم‌های هسته‌ای افزایش داده‌اند. کره جنوبی عمدتا میعانات از ایران خریداری می‌کند، اما آمار واردات این کشور به صورت کلی منتشر می‌شود.

همچنین بخوانید

با وجود تلاش ایران برای افزایش صادرات، فروش میعانات این کشور به دلیل مشکلات فنی در میدان نفتی پارس جنوبی با کاهش روبه‌رو شده است.

منابع کشتیرانی و نفتی ایران اوایل ماه میلادی جاری اعلام کردند که تولید نفت ایران که سومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک به شمار می‌رود، حدود ۳.۸ میلیون بشکه در روز مانده است.

میزان واردات نفت کره جنوبی از ایران در سال میلادی گذشته ۲۹.۱ درصد رشد کرد و به ۱۸.۰۷ میلیون تن یا ۳۶۲ هزار و ۸۸۴ بشکه در روز در مقایسه با ۱۴ میلیون تن در سال ۲۰۱۶ رسید.

کره جنوبی در مجموع ۱۳.۲۵ میلیون تن یا معادل ۳.۱۳ میلیون بشکه در روز نفت خام در دسامبر وارد کرد که در مقایسه با ۱۳.۲۴ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته ۰.۱ درصد افزایش داشت.

میزان واردات نفت خام کره جنوبی از عربستان سعودی ماه گذشته ۰.۲ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۶ کاهش یافت و به چهار میلیون تن یا معادل ۹۴۶ هزار و ۶۱۵ بشکه در روز رسید. مجموع واردات کره جنوبی از این کشور در کل سال ۲۰۱۷ به میزان ۱.۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ کاهش یافت و به ۴۳.۰۶ میلیون تن رسید.

واردات نفت کره جنوبی در کل سال ۲۰۱۷ به میزان ۳.۳ درصد رشد کرد و به ۱۴۸.۶۸ میلیون تن یا ۲.۹۹ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱۳۰.۷۱ میلیون تن در سال پیش از آن رسید.

آمار نهایی برای واردات نفت کره جنوبی در دسامبر از سوی شرکت ملی نفت کره منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا