بانک و بیمهطلا و ارز

پایان سلطه بیت‌کوین در بازار ارزهای دیجیتالی

بررسی روند بازار ارزهای دیجیتالی در هفته‌های اخیر یک نتیجه جالب به همراه دارد؛ ارزهای رمزپایه دیگر بر پایه بیت‌کوین پیش نمی‌روند و پایتخت این کشور نوظهور ممکن است در آینده از بیت‌کوین به یک ارز رمزنهاد دیگر تغییر کند.

کارشناسان روند طلای جهانی در هفته آتی را با رشد پیش‌بینی کرده‌اند. آنها ضعف دلار آمریکا را نشانه‌ای از مهیا بودن شرایط برای صعود فلز زرد در نظر گرفته‌اند و احتمال ورود فلز گرانبها به مرز ۱۳۵۰ دلاری را بالا دانسته‌اند. هرچند برخی دیگر از کارشناسان، تضعیف دلار را تمام‌شده دانسته، طلا را با افت پیش‌بینی کرده‌اند.افزایش ارزش بازار ارزهای دیجیتالی که پیش از این در سایه بیت‌کوین قرار گرفته بودند، روز به روز سهم این ارز را کاهش می‌دهد. با اینکه بیت‌کوین نزدیک به یک‌سوم ارزش بازار دارایی‌های دیجیتالی را به خود اختصاص داده؛ اما سهم این ارز رمزنهاد در طول ماه‌های اخیر کاهش یافته است.

  رشد اونس با انتظارات دلاری

پیش‌بینی‌های هفتگی در پایگاه‌های خبری مختلف، تداوم رشد طلا را گزارش کرده‌اند. محور اصلی پیش‌بینی کارشناسان و تحلیلگران، شاخص دلار آمریکا است. به گزارش دنیای اقتصاد، آنها روزهای خوبی برای اسکناس آمریکایی در نظر ندارند و بالطبع اگر دلار باز هم به روند نزولی خود ادامه دهد، مسیر افزایشی طلا را به سمت مرزهای ۱۳۵۰ و ۱۳۷۵ دلاری باز می‌کند.نظرسنجی هفتگی پایگاه اینترنتی «کیتکو» نیز این هفته از دو گروه تحلیلگران وال‌استریت و خرده‌فروشان مین‌استریت منتشر شد. هر دوی این گروه‌ها، طلای جهانی را در هفته آتی افزایشی تخمین زده‌اند. وال‌استریتی‌ها با اکثریت ۷۰ درصدی رای به رشد فلز زرد داده‌اند. از میان ۱۷ تحلیلگر وال‌استریتی، ۱۲ نفر روند افزایشی فلز زرد را پیش‌بینی کرده‌اند و در مقابل این عده، ۳ نفر نظر کاهشی و تنها یک نفر روند بدون تغییر را پیش‌بینی کرد. نظرسنجی کیتکو از خرده‌فروشان باسابقه محله مین‌استریت نیز انجام شد. در مجموع ۶۶۳ نفر در این نسخه از نظرسنجی شرکت کرده، از این میان ۴۰۴ شرکت‌کننده، معادل ۶۱ درصد، به روند افزایش فلز زرد در هفته آتی رای دادند. در مقابل افزایشی‌های مین‌استریت، ۱۸۲ معامله‌گر، معادل ۲۷ درصد جمعیت آماری، روند نزولی را محتمل‌تر می‌دانستند. در ادامه، تنها ۷۷ تن که ۱۲ درصد از مین‌استریتی‌ها را تشکیل می‌دادند، طلا را در هفته جاری  بدون تغییر محسوس گزارش کردند.

ضعف در گزارش‌های بنیادی که می‌توانند شاخص دلار را تقویت کنند از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی، فضای اقتصادی آمریکا را فرا گرفته‌ است. فقدان داده‌های تقویت‌کننده دلار نیز در پیش‌بینی برخی از کارشناسان به چشم می‌خورد. برخی قیمت اونس در هفته آتی را تا مرز ۱۳۵۰ دلاری نیز پیش‌بینی کرده‌اند و بعضی دیگر توقف افت شاخص دلار را موجب کاهش ارزش طلا می‌دانند. عده‌ای که نظر کاهشی خود را گزارش می‌کنند، فلز زرد را بین دو قیمت ۱۳۳۰ دلاری و ۱۳۱۰ دلاری در نظر گرفته، شاخص دلار را با تقویت اندکی همراه می‌دانند.

  پایان سلطه بیت‌کوین در بازار ارزهای دیجیتالی

بازار ارزهای رمزنهاد در هفته‌های اخیر با فراز و نشیب‌های فراوانی روبه‌رو شده است. ارزش بازار این دارایی‌های دیجیتالی مرتبا بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار نوسان کرده و ابهام شدیدی در خصوص آینده این ارزها به وجود آورده است. بیت‌کوین کماکان در صدر لیست پرارزش‌ترین‌های این بازار قرار دارد و اتریوم پس از آنکه چند روزی جای خود را به ریپل داده بود، دوباره به رده دوم بازگشت و ریپل به رده سوم نزول کرد. بررسی روند بازار این دارایی‌های دیجیتالی در هفته‌های اخیر یک نتیجه جالب به همراه دارد؛ ارزهای رمزپایه دیگر بر پایه بیت‌کوین پیش نمی‌روند و پایتخت این کشور نوظهور ممکن است در آینده از بیت‌کوین به یک ارز رمزنهاد دیگر تغییر کند.

ارز بازار بیت‌کوین تا دیشب نزدیک به ۲۳۰ میلیارد دلار بود و پس از آن، اتریوم با ۱۳۱ میلیارد دلار و ریپل با ۷۳ میلیارد دلار قرار گرفته‌اند. به‌نظر می‌رسد ارزهای دیجیتالی که تا یک سال گذشته زیر سایه بیت‌کوین حرکت می‌کردند، دیگر در حال کسب استقلال خود در این بازار هستند. همه روزه در اقصی نقاط دنیا از ارزهای دیجیتالی ملی یا خصوصی جدیدی پرده‌برداری می‌شود و برخی از ارزهای رمزپایه قدیمی به صعود مشغول شده‌اند.به عنوان مثال دوژکوین (Dogecoin) که در سال ۲۰۱۳ میلادی به عنوان یک جک برای رقابت با بیت‌کوین ساخته شده بود، ارزش بازاری معادل یک و نیم میلیارد دلار پیدا کرده است. ارزهای رمزنهاد دیگری مانند کوردانو و استلار نیز به جمع ۱۰ ارز دیجیتالی پرارزش (از نظر بازار کلی) پیوسته‌اند. دیروز ارزش کل بازار ارزهای رمزنهاد نزدیک به ۷۱۰ میلیارد دلار ثبت شده بود که با توجه به ارزش بازار بیت‌کوین، سهم ۳۲ درصدی بیت‌کوین از این بازار را نشان می‌دهد. با اینکه نزدیک به یک‌سوم ارزش کل بازار به بیت‌کوین مربوط است؛ اما نگاه به گذشته از کاهش سهم بیت‌کوین در بازار دارایی‌های دیجیتالی حکایت دارد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا