انرژی

شرکت نفت خود را از بازار عراق به افغانستان محروم کرده است

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ضمن انتقاد از وضعیت صادرات فرآورده‌های نفتی، اظهار کرد: شرکت نفت، خود را از بازار عراق و افغانستان محروم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمید حسینی در نشستی که صبح امروز(شنبه) برگزار شد، با اشاره به دوازدهمین همایش سالانه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: تشکل‌های اقتصادی سه ماموریت دارند و باید نماینده و صدای اعضاء باشند همچنین وظیفه دارند اعضاء را توانمند کرده و  بازارسازی در سطح بین‌المللی انجام بدهند که این همایش در راستای هر سه هدف انجام شده است.

وی با تاکید بر این‌که اعضای اتحادیه صادرکنندگان به شدت دچار چالش و مشکل هستند، افزود: سال گذشته مجلس تصمیم گرفت قیر مجانی توزیع کند. اتحادیه با این تصمیم مخالفت کرد و امسال مجلس به این نتیجه رسیده است که تصمیم مذکور اشتباه بود.

همچنین بخوانید

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: باید طوری تصمیم‌سازی کرد که جلوی تخلفات گرفته شود. در این بخش میزان تخلف زیاد است و ما از این وضع راضی نیستیم. در بخش‌هایی از صادرات فرآورده‌های نفتی چه به صورت رسمی و چه به صورت غیررسمی قاچاق صورت می‌گیرد.

حسینی با تاکید بر این‌که میزان صادرات فرآورده‌های نفتی ایران افزایش نیافته است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شد میزان صادرات فرآورده‌های نفتی امسال به ۵۰ میلیارد دلار برسد اما محقق نشد، زیرا در کشور افزایش ظرفیت تولید صورت نگرفت.

وی ادامه داد: امسال به دلیل طولانی شدن اورهال چهار فاز پارس جنوبی شرکت نفت مجبور شد به نیروگاه‌ها گازوئیل بدهد و صادرات مرزهای زمینی را قطع کرد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان این‌که شرکت نفت خود را از بازار عراق و افغانستان محروم کرده است، افزود: صادرات فرآورده‌های نفتی به عراق رشد نداشته است.

مخالف اصلی با رگولاتوری مشخص نیست

حسینی در ادامه با اشاره به لزوم اجرای رگولاتوری، گفت: متوجه نشدیم چه کسی در کشور اجازه نمی‌دهد بحث رگولاتوری اجرا شود. شورای رقابت در این زمینه تکلیف قانونی داشت که تصویب شد و به هیات دولت فرستاد، اما هیات دولت مخالفت کرد. مشخص نیست چه کسی باید در این زمینه پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم حضور سرمایه‌ گذار در کشور فراهم شود، باید نرم‌افزار فراهم کنیم. مردم ۱۰۰۰ میلیارد پول در بانک می‌گذارند، اما حاضر نیستند در بخش صنعت سرمایه‌ گذاری کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا