انرژی

نفتکش همچنان می‌سوزد

با وجود گذشت حدود پنج روز از حادثه تصادف و آتش گرفتن، نفتکش ایرانی همچنان در آتش می‌سوزد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شنبه گذشته برخورد یک نفتکش ایرانی با کشتی باری چینی در آبهای شرق چین باعث آتش‌سوزی و مفقود شدن کارکنان این نفتکش شد. این نفتکش به نام “سانچی” متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی بوده است. تاکنون تنها پیکر یک ملوان ایرانی پیدا شده و از سرنوشت باقی ملوانان خبری در دست نیست.

البته پیش از این سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرده بود که قایق نجاتی بر روی کشتی نفتکش قرار داشته که در حال حاضر وجود ندارد بنابراین یک احتمال این است که افراد از طریق این قایق از محل حادثه دور شده باشند.

با توجه به اینکه این حادثه در آبهای نزدیک چین اتفاق افتاده عملیات اصلی امداد و نجات و خاموش کردن حریق بر عهده این کشور است که هنوز به نتیجه نرسیده است. در جدیدترین رویداد در این زمینه صبح امروز سخنگوی شرکت ملی نفتکش اظهار کرد که عملیات اطفای حریق که متوقف شده بود، مجددا از سر گرفته شده است.

در این شرایط مسوولان مربوطه امیدوارند هر چه زودتر با تحت کنترل درآمدن و خاموش شدن حریق نفتکش بتوانند وارد آن شده و اطلاعات بیشتری از سرنوشت ملوانان ایرانی کسب کنند.

انتقادات از فیلترینگ تلگرام ادامه دارد

اما در ادامه انتقادات کارشناسان از فیلترینگ تلگرام امروز یک کارشناس با تاکید بر اهمیت شبکه‌های مجازی در رتق و فتق روابط شغلی، فیلتر شدن این شبکه‌ها را باعث اختلال در برخی از امور روزانه شهروندان دانست. باقر بحری در این رابطه اظهار کرد که “حتی اگر بپذیریم که این فیلترینگ به دلیل مسائل امنیتی اعمال شده است، قاعدتا باید با فروکش کردن ناآرامی‌ها به حالت عادی خود برگردد در حالی که این اتفاق هنوز نیفتاده است. تلگرام دیگر یک فضا برای سرگرمی یا تفریح افراد نیست بلکه حالا جایی و مکانی است که برخی از مردم زندگی‌شان را براساس آن تنظیم کرده‌اند که فیلتر کردن آن موجب اختلال در بسیاری از امور روزانه خواهد شد”.

رئیس سابق کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظان صنفی رایانه‌ای با بیان این که قبلا شاید این پرسش مطرح بود که چند نفر از تلگرام استفاده می‌کنند ادامه داده که “اما حالا این پرسش موضوعیت دارد که اساسا چند نفر از تلگرام استفاده نمی‌کنند. مسائل را نمی‌توان به صورت صفر یا یکی بررسی کرد چرا که اتفاقا ادامه‌دار شدن فیلترینگ در این شبکه‌ها باعث افزایش نارضایتی‌ها خواهد شد”.

فیلتر تلگرام از حدود دو هفته پیش به دنبال سوءاستفاده برخی اغتشاشگران از فضای مجازی آغاز شد و هنوز ادامه دارد.

ارائه طرحی برای مقابله با قاچاق لوازم بهداشتی و آرایشی

در خبر قابل توجه دیگری امروز اعلام شد که سازمان غذا و دارو با کلیت بحث عرضه محصولات آرایشی همانند دارو، موافقت کرده است تا از این طریق بتوان با قاچاق این محصولات مقابله کرد. در صورت تصویب و اجرای این طرح شاهد خواهیم بود که مرجع فروش محصولات آرایشی و بهداشتی داروخانه‌ها و فروشگاه‌هایی خواهند بود که مجوز فروش دارند.

بر اساس طرح پیشنهادی انجمن تولید کنندگان فرآورده‌های شوینده، آرایشی و بهداشتی، با اجرایی شدن این طرح خرید و فروش‌های صورت گرفته در سیستم‌های توزیع ثبت می‌شود و در نهایت خریدار می‌تواند از اصالت کالای خریداری شده که در مورد کالاهای تولید خارج صدق می‌کند، مطلع شود.

به گفته رییس هیات مدیره این انجمن، در صورت اجرایی شدن این پیشنهاد بخشی از اتیکت مندرج روی محصولات آرایشی، به صورت فارسی‌ برچسب خواهد شد و امکان جعل را می‌گیرد.

فن‌آوری جدید سامسونگ برای کمک به کاهش وزن

در خبری از دنیای فن‌آوری شرکت سامسونگ در جریان نمایشگاه CES ۲۰۱۸ قابلیت جدید سنجش و شمارش میزان کالری موجود در غذا را توسط دستیار دیجیتالی بیکسبی گوشی‌های هوشمند معرفی کرد.

سامسونگ با استفاده از دستیار دیجیتالی بیکسبی موجود در گوشی‌های هوشمند خود به کاربران این اجازه را می‌دهد تا با گرفتن دوربین گوشی مقابل غذای مورد نظر، بیکسبی با شناسایی و تحلیل و آنالیز نوع غذا، میزان کالری موجود در غذا را با استفاده از داده‌های عمومی، محاسبه و اندازه‌گیری کرده و بدین ترتیب آنها از میزان کالری موجود در غذایشان آگاه خواهند شد.

البته این قابلیت هم اکنون تنها به صورت آزمایشی بوده و هنوز این شرکت کره‌ای جزییات و اطلاعات دقیقی از اینکه دقیقا چه زمانی این قابلیت برای گوشی‌های هوشمند سری گلکسی منتشر شده و در دسترس عموم کاربران قرار می‌گیرد، اعلام نکرده است.

لامپ‌ها هم هوشمند می‌شوند

شرکت فیلیپس از نرم‌افزار و اپلیکیشن جدیدی رونمایی کرد که به کاربران این امکان را می‌دهد تا رنگ و جلوه‌های نور لامپهای هوشمند خانه را با محتوای در حال پخش رایانه و گوشی خود هماهنگ کنند.

در حال حاضر این اپلیکیشن جدید فیلیپس تنها برای رایانه‌هایی که از سیستم عامل ویندوز ۱۰ و مک OS پشتیبانی می‌کنند، قابل دسترسی و استفاده است. روش کار این اپلیکیشن بدینگونه است که پس از اتصال به رایانه کاربر و مشاهده محتوای در حال پخش بر روی صفحه نمایش رایانه؛ رنگ، نور و جلوه‌های لامپهای هوشمند فیلیپس را تغییر می‌دهد. به عنوان مثال، کاربران در صورتی که در حال مشغول تماشای فیلم، گشت و گذار در اینترنت و یا گوش دادن به موسیقی باشند، لامپهای فیلیپس نور و رنگهای متفاوت و گوناگونی را برای محیط سکونت ایجاد می‌کنند و به عبارتی دیگر، جلوه خاصی به خانه کاربران می‌دهد.

مطرح شدن امکان افزایش قیمت نفت

امروز بانک سیتی گروپ پیش‌بینی کرد عواملی شامل جنگ، تنش‌های خاورمیانه، دونالد ترامپ و کیم جونگ اون ممکن است ثبات بازار نفت را در سال میلادی جاری برهم زده و باعث افزایش قیمت‌ها شود.

سیتی گروپ در این گزارش اعلام کرده مختل شدن عرضه در عراق، لیبی، نیجریه و ونزوئلا ممکن است عرضه جهانی نفت را امسال بیش از سه میلیون بشکه در روز کاهش دهد. تشدید مقررات محیط زیستی در چین، افزایش ناکارآمدی تولید شیل در آمریکا و تشدید اختلافات تجاری میان دولت ترامپ و چین از ریسک‌های دیگر برای نفت هستند.

افزایش قیمت نفت خبر خوبی برای کشورهای نفت‌خیزی همچون ایران است.

بورس هفته‌ای آرام داشت

این هفته اگرچه بورس هفته‌ای آرام و کم نوسان را پشت سر گذاشت اما در تحلیلی پیش‌بینی شد که هفته آینده بورس تهران می‌تواند با مشخص شدن ریسکهای سیاسی همچون موضوعات مربوط به برجام، سمت و سوی جدیدی به خود بگیرد.

بورس تهران این روزها با ریسک‌های سیستماتیک همراه است چرا که بسیاری منتظر نظر آمریکا در مورد برجام هستند. تعلیق تحریم ها یا اجرای مجدد آنها می‌تواند بر روی تصمیمات معامله‌گران بازار سرمایه تاثیر داشته باشد و روند معاملات تالار شیشه‌ای را به سمت و سویی خاص ببرد.

طبق آنچه که اعلام شده رییس‌جمهوری آمریکا تا پایان فردا – جمعه – فرصت دارد نظر خود درباره برجام را اعلام کند.

بگذارید بازی‌های خارجی بیایند!

اما امروز اظهارات مدیرعامل یک شرکت بازی‌سازی داخلی و دفاع وی از ورود بازی‌های خارجی به کشور جالب توجه بود. در این رابطه امیرحسین فصیحی خاطرنشان کرد که ” زمانی‌که بازی خارجی می‌آید، سطح پرداخت را بالا می‌برد و باعث می‌شود مخاطب با هزینه صحیح آشنا شود، با این شرایط که یک کیفیت خوب به مخاطب عرضه شود و هزینه درست هم بگیرند. اما اگر در این کار رسمی و صحیح سنگ‌اندازی کنیم اشتباه است”.

وی با انتقاد از مطرح شدن اخذ عوارض از بازی خارجی اظهار امیدواری کرده که ” شرکت‌های ناشر بازی خارجی می‌توانند در آینده در بازی ایرانی سرمایه‌گذاری ‌کنند. بهتر است که بازی‌ساز ایرانی پولش را از سرمایه‌گذار خصوصی بگیرد تا از دولت. البته در چند سال گذشته هم حمایتی از بازی‌سازها نشده است اما اخذ عوارض در لایحه بودجه موجب می‌شود دولت خودش را دوباره بزرگ ‌کند و این برخلاف تمام سیاست‌های دولت مبنی بر کوچک‌سازی و واگذاری به بخش خصوصی است”.

ارزان‌فروشی سرب و روی در بازارهای جهانی!

در خبر قابل توجه دیگری امروز اعلام شد که به دلیل رشد نامتوازن تورم و قیمت دلار، سرب و روی ایران تا ۵۰۰ دلار زیر قیمت به بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

حسن حسینقلی – رئیس انجمن صادرکنندگان سرب و روی ایران – در این زمینه اظهار کرد که “علت این این موضوع این است که پنج سال پیش قیمت دلار حدود ۳۷۰۰ تومان بود و تا چند هفته پیش هم همین قیمت باقی مانده بود، این در حالی است که تورم داخلی هر روز رو به افزایش است و افزایش تورم، هزینه‌های تولید محصول سرب و روی را بالا برده اما ثابت ماندن قیمت دلار درآمدها را ثابت نگه داشته و حتی کاهش داده است که همین باعث شده در بسیاری از مواقع مجبور شویم محصولات خود را زیر هزینه‌ تمام شده تولید محصول بفروشیم”.

وی در حالی افزایش نرخ ارز را به عنوان عاملی برای رشد صادرات عنوان کرده که برخی کارشناسان معتقدند تجربه نشان داده افزایش نرخ ارز الزاما باعث افزایش صادرات تولیدکنندگان ایرانی نمی‌شود.

دوئل مالیاتی در شهر پردیس!

در رویداد قابل توجه دیگری امروز اعلام شد که سازمان امور مالیاتی شرق استان تهران با ادعای ۱۱ میلیارد تومان بدهی مالیاتی، تمام حساب‌های شرکت عمران شهر جدید پردیس را بلوکه کرده است.

در این رابطه سعید غفوری – مدیرعامل عمران پردیس – اظهار کرد که ” متاسفانه علی‌رغم اینکه شرکت عمران مالیات مربوط به عملکرد و حقوق را به طور کامل پرداخت کرده و هیچگونه بدهی به اداره مالیات ندارد، سازمان امور مالیاتی به ما فشار آورده که باید ۱۱ میلیارد تومان بابت مالیات سال ۱۳۹۱ مسکن مهر پردیس پرداخت کنیم. این در حالی است که طبق نظر نهاد حقوقی ریاست‌جمهوری واحدهای مسکن مهر و عملیات آماده‌سازی آن‌ها معاف از پرداخت مالیات است”.

این اظهارات در حالی است که تا زمان تنظیم این گزارش سازمان امور مالیاتی واکنش رسمی در این رابطه نداشته و نسبت به شفاف‌سازی موضوع اقدام نکرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا