انرژی

برداشت ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز غنی از سکوی ۱۴ پارس جنوبی تا ماه آینده

عملیات بارگیری نخستین عرشه دریایی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی پس از عملیات مهاربندی، با حضور استاندار هرمزگان و مدیران شرکت نفت و گاز پارس از یارد صنعتی بندرعباس آغاز شد. سکوی اصلی ۱۴A که به دست مهندسان ایرانی ساخته شده با پیشرفت بیش از ۹۶ درصد، پس از عملیات مهاربندی و بارگیری، برای نصب به موقعیت دریایی خود منتقل می‌شود. عملیات نصب این سکو کمتر از یک ماه آینده به پایان می‌رسد و تا ۲۲ بهمن ماه سال جاری، برداشت ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز غنی از این سکو آغاز می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، عملیات توسعه فاز ١۴ پارس جنوبی به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس با هدف تولید روزانه ۵۶ میلیون و ۶٠٠ هزار مترمکعب گاز ترش و ٧۵ هزار بشکه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال اجراست. تولید سالانه بیش از یک میلیون تن گاز مایع، یک میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ۴٠٠ تن گوگرد از دیگر تولیدات این فاز خواهد بود. اجرای پروژه این فاز به کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران، شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران، شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا)، شرکت پایندان و شرکت ماشین سازی اراک واگذار شده که مسئولیت رهبری کنسرسیوم را سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) عهده دار است.

در این راستا حمیدرضا مسعودی، مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی از پیشرفت ۷۷ درصدی عملیات این فاز خبر داد و پیش بینی کرد تا ابتدای سال ۱۳۹۸ این طرح به بهره برداری کامل برسد.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه قرارداد طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی ۲۵ خردادماه سال ۱۳۸۹ در کنار چهار طرح دیگر به کنسرسیومی متشکل از هشت پیمانکار واگذار شد، افزود: این طرح هم اکنون از پیشرفت ۷۷ درصدی برخوردار است. سکوی ۱۴A و ۱۴B مجددا ساخته شده که امروز شاهد بارگیری نخستین سکوی طرح توسعه فاز ۱۴ هستیم.

مسعودی از عملیات نصب این سکو ظرف ۱۰ روز آینده خبر داد و درباره برنامه زمانبندی راه اندازی آن گفت: این سکو تا ۲۲ بهمن ماه به بهره برداری خواهد رسید تا ظرفیت برداشت ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز غنی از طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی محقق شود. مبلغ قرارداد این طرح  ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار است که پیش بینی میشود برای تکمیل ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار نیاز به تزریق منابع مالی داشته باشد.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با اشاره به پایان عملیات تکمیلی حفاری ۸ حلقه چاه در موقعیت سکوی ۱۴A این طرح گفت: در مجموع از تعداد ۴۴ حلقه چاه این طرح، عملیات حفاری ۲۲ حلقه چاه این فاز به طور کامل به اتمام رسیده است و پیش بینی می شود تا دو ماه آینده عملیات حفاری ۱۱ حلقه چاه دیگر به پایان خواهد رسید.

حمیدرضا مسعودی  از انجام ۱۰ میلیون نفر ساعت کار ایمن (بدون حادثه) در عملیات ساخت عرشه ۱۴A خبر داد که اجرای آن به طور کامل توسط مهندسان ایرانی انجام گرفته است. عملیات بارگیری دومین سکوی دریایی این طرح (۱۴C) اسفندماه سال جاری از یارد صدرا انجام خواهد شد که بر اساس برنامه زمان‌بندی، تا نیمه ابتدایی سال آینده برداشت یک میلیارد فوت مکعب گاز غنی از طرح توسعه این فاز محقق خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا