امور زیربناییراه و ساختمان

اعطای پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی بافت فرسوده/ ارائه وام‌های نوسازی بافت فرسوده با بهره ۹ درصد

معاون وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای اعطای پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات به توسعه‌گران علاقه‌مند در نوسازی بافت فرسوده خبر داد و گفت: بهره این وام‌ها برای سازندگان مسکن در بافت‌های فرسوده ۹ درصد خواهد بود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری در مراسم شروع عملیات اجرایی برنامه نوسازی مسکن در بافت فرسوده با مجموعه مسکونی یکصد واحدی در محله سیروس اظهار داشت: پیرو تغییر رویکرد پنج سال گذشته وزارت راه و شهرسازی در طراحی شهری بنا بر این شد که تعریف پروژه‌ها از پروژه‌محوری به محله‌محوری تغییر کند.

وی افزود: این تغییر رویکرد نیازمند اصلاح ساختار در سطوح مختلف از جمله دولت، شهرداری و مردم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در چهار سال دولت اول آقای روحانی با مدیریت آقای آخوندی در وزارت راه و شهرسازی تغییر رویکردها شکل گرفت. از این رو سند ملی بازآفرینی تصویب و ستاد بازآفرینی شهری شکل گرفت که نتیجه این اقدامات را می‌توان امروز در اجرای عملیات نوسازی بافت‌ها دید.

وی افزود: برای تحقق‌پذیری این اندیشه‌ها و تغییر رویکردها چه ابزار تدوین و تبیین شد که یکی از آنها همدلی و افزایش همکاری بین دولت، شهرداری و ساکنان این بافت‌ها بوده است که خوشبختانه این همدلی امروز تحقق یافته است.

عشایری ادامه داد: افزایش همکاری بین چهار رکن دولت، شهرداری، بخش خصوصی و مردم باعث انجام جدی‌تر اقدامات در نوسازی بافت فرسوده شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لایحه بودجه سال آینده و حمایت از نوسازی بافت فرسوده در این لایحه گفت: خوشبختانه در بودجه سال آینده حمایت از بخش خصوصی برای نوسازی بافت فرسوده دیده شده است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ادامه داد: طبق برنامه ششم سالانه باید یکصد هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده نوسازی شود که برای تحقق این برنامه، باید به توسعه‌گران و سازندگان مسکن حدود ۵۰ میلیون تومان تسهیلات داده شود.

عشایری با اشاره به سهم دولت و بانک‌ها برای تامین این تسهیلات اظهار داشت: سالانه برای نوسازی صدهزار واحد مسکونی نیازمند پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات هستیم که قرار بر این است که ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن از طریق دولت و ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر از طریق سپرده‌گذاری بانک‌ها تامین شود. سود تسهیلات ۲هزار و ۵۰۰ میلیاردی بخش دولت صفر درصد است و سود تسهیلات حاصل از سپرده‌گذاری بانک‌ها ۱۸ درصد است که این رقم برای توسعه‌گران به ۹ درصد می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به استفاده از اراضی در اختیار دولت در بافت فرسوده‌ها و اعطای آن به سازندگان مسکن اظهار داشت: در راستای اجرای طرح ارائه زمین صفر به بخش خصوصی و سازندگان مسکن، وزارت راه و شهرسازی اراضی خود در این بافت‌ها را برای سازندگان مسکن به حراج می‌گذارد.

عشایری افزود: دولت به دنبال هیچ انتفاعی از ساخت‌وساز مسکن در بافت فرسوده نیست و این اراضی را با مدل زمین صفر در اختیار توسعه‌گران علاقه‌مند در ساخت مسکن در بافت فرسوده می‌گذارد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه در جریان نوسازی بافت فرسوده محله سیروس تمام آپارتمان‌هایی که تولد می‌شوند چهار طبقه هستند گفت: تراکم در این منطقه ۱۲۰ درصد است و قرار نیست که ساخت و ساز را در ارتفاع انجام دهیم. هر ساختمان ساخته‌شده در این بافت حیاط خواهد داشت و سعی کرده‌ایم که از الگوی محلی این منطقه برای ساخت و ساز استفاده کنیم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا