صنعت، معدن، تجارت

طرح جامع فولاد منتظر تصویب دولت/احتمال واردات سنگ‌آهن در سال۹۷

اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد با تاکید نسبت به تصویب طرح جامع فولاد در هیات دولت، از احتمال واردات سنگ‌آهن در سال ۹۷ خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمود اسلامیان در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با تاکید بر ضرورت تصویب هر چه سریعتر طرح جامع فولاد به عنوان یک سند ملی در هیات دولت، گفت: تولید فولاد در کشور هم اکنون وضعیت مناسبی دارد و امسال هم پیش‌بینی می‌شود تولید فولاد ایران، به حدود ۲۱ میلیون تن برسد؛ ضمن اینکه برآوردها حکایت از آن دارد که در چند سال آینده، این رقم به ۳۰ میلیون تن خواهد رسید.

رئیس انجمن فولاد افزود: صادرات فولاد خام ایران در ۸ ماهه ابتدای سال ۹۶، به بیش از ۴ میلیون تن رسید و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به ۶ میلیون تن برسد؛ این در حالی است که در گذشته، برخی بی‌تدبیری‌هایی در صنعت فولاد رخ داده و واحدهای تولیدی، بدون مکان‌یابی صحیح و بدون توجیه اقتصادی، احداث شده و اکنون با مشکل مواجه شده‌اند.

وی تصریح کرد: البته باید به این نکته هم توجه کرد که سرمایه‌گذاری شرکت‌های معدنی در حوزه فولادسازی یک اشتباه بوده و معادن به جای این کار باید در اکتشاف و استخراج سرمایه‌گذاری می‌کردند؛ چراکه اکنون پهنه‌های اکتشافی بسیاری وجود دارند که می‌توانند برای کشور منابع غنی باشند؛ بنابراین با این کار شرکتهای معدنی برای ورود به حوزه فولادسازی، تعادل مواد اولیه در کشور به هم خورد.

اسلامیان با بیان اینکه ظرفیت فعلی تولید فولاد کشور ۳۲.۵ میلیون تن است، خاطرنشان کرد: بر این اساس، حدود ۳۴ درصد این ظرفیت خالی و بدون استفاده مانده است و باید بر اساس یک استراتژی کار را پیش برد؛ به همین دلیل درخواست فعالان اقتصادی آن است که طرح جامع فولاد به عنوان یک سند ملی در دولت تصویب شود.

وی اظهار داشت: امیدواریم دولت به تعرفه‌های فعلی دست نزند و همین تعرفه‌ها را حفظ کند.

همچنین احمد خوروش، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز ادامه داد: به پیشنهاد فعالان اقتصادی ،ستاد فولاد احیاء شده و امید می‌رود که بتواند در توسعه اهداف، موثر باشد؛ این در حالی است که باید شرکتها را تقویت کرده و به خصوص به شرکت‌های فولادی صادراتی، جایزه صادراتی داده شود تا صادرات خود را توسعه دهند و سایر شرکت‌های فولادی هم به صادرات تشویق شوند.

وی افزود: هم‌اکنون بیشترین سرمایه‌گذاری در بخش مقاطع است و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در بخش محصولات میانی در حال انجام است؛نسبت به ایجاد فضا برای صادرات بیشتر مقاطع درخواست داشتیم.

در عین حال، رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ درصد صنعت فولاد ایران دولتی یا خصولتی است و این وضعیت مشکلاتی را برای بخش خصوصی این صنعت ایجاد کرده است.

وی با اشاره به سهم بالای دولت در صنعت فولاد باعث شده رقابت سالمی در این حوزه وجود نداشته باشد، گفت: دنیا در فناوری موج چهارم در حال حرکت است در حالی که بخش صنعت ایران عمدتا در موج دوم فناوری در حال حرکت است و در این وضعیت قدرت رقابت با کشورهای دیگر را نداریم.

همچنین بهادر احرامیان عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز گفت: دولت باید از بنگاهداری در صنعت فولاد بطور کامل خارج شود. این مهمترین مطالبه انجمن تولیدکنندگان فولاد از دولت است؛ این در حالی است که با کمبود مواد اولیه در صنعت فولاد مواجهیم و حتی پیش‌بینی می‌شود سال آینده شاهد واردات سنگ آهن به ایران باشیم.

وی اظهار داشت: واحدهای فولادسازی با کمبود آهن اسفنجی مواجهند؛ این صادرات قراضه خود را آزاد کرده است و طی دو سه هفته اخیر مازاد قراضه در این کشور ایجاد شد و در پی آن ۲ تا ۳ میلیون تن قراضه از چین صادر شد.

همچنین رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز با بیان اینکه صنعت فولاد هم‌اکنون دو نوع حمایت تامین نقدینگی و سیاست‌های حمایتی در حوزه مالیات است، گفت: صندوق ضمانت صادرات در زمینه حمایت از توسعه صادرات در صنعت فولاد فعالتر شود.

وی خواستار بازنگری در همه طرح‌های فولادی در ستاد فولاد شد و خاطرنشان کرد: حتی طرح‌ها ۷ تا ۸ سال پیش که دنبال گرفتن ارز از صندوق توسعه ملی هستند؛ این در حالی است که اکنون به طرح‌های غیرفنی در صنعت فولاد نیاز نداریم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا