بورسبورس اوراق

واکاوی ریزش شاخص کل بورس

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید عوامل بنیادی در افزایش قیمت سهم‌ها همچنان به قوت خود باقی است، به طوری که در شرایط عادی امکان دارد این عوامل سبب شود شاخص کل عدد ۱۰۰ هزار واحد را رد کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فردین آقابزرگی، درباره علل افت یکباره دماسنج بازار سرمایه بعد از چند روز رشد، اظهار کرد: مجموعه عوامل بنیادی که باعث رشد دماسنج بازار سرمایه شده است همچنان به قوت خود باقی هستند، اما در طی یکی دو روز گذشته سرمایه‌گذاران به شدت محتاط‌تر شده‌اند و این موضوع در تصمیم‌گیری آنها درباره خرید و فروش بی‌تاثیر نبوده است.

وی ادامه داد: حذف معاملات در سهم‌های بزرگی مثل فولاد روبه کاهش است و این یعنی عده کمی سعی دارند سهام خود را به فروش برسانند. هرچه نابه‌سامانی‌ها ادامه داشته باشد احساس نگرانی بیشتر می‌شود و سطح قیمت‌ها پایین‌تر می‌آید، ولی با برطرف شدن این موضوعات کماکان اوضاع رو به بهبود است و سود آوری برخی از شرکت‌ها همچون شرکت‌های گروه فلزات اساسی سودآوری بیشتری خواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این‌که با توجه به عوامل بنیادی فکر می‌کنید شاخص کل بتواند تا آخر سال رقم ۱۰۰ هزار واحدی را رد کند، گفت: به نظر من اگر مسائل حاشیه‌ای را در نظر نگیریم من تا شاخص ۱۰۰ هزار واحدی فاصله آنچنانی نمی‌بینم به طوری که حتی امکان دارد این رقم بالاتر از کانال ۱۰۰ هزار واحدی هم برود.

آقابزرگی افزود: افزایش قیمت ارزها کماکان به همین ترتیب ادامه دارد. ما دیروز شاهد رشد ۵۰ تومانی برخی از ارزها بودیم. این موضوع روی نرخ فروش سهم‌های شرکت‌هایی که مواد اولیه خود را با ارزهای خارجی تهیه می‌کنند تاثیر دارد و با افزایش قیمت ارزها و به بیانی کاهش ارزش پول ملی سودآوری این شرکت‌ها افزایش خواهد یافت و به تبع آن قیمت سهم‌ها بالا می‌رود.

وی اضافه کرد: در بودجه‌ای که دولت برای سال ۱۳۹۷ پیش‌بینی کرده بود قرار بود با افزایش قیمت حامل‌های انرژی بخشی از کسری بودجه پوشش داده شود که با منتفی شدن آن این کسری بودجه روی بنگاه‌ها و شرکت‌های دولتی تاثیر خواهد داشت و بنیه مالی دولت ضعیف‌تر خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از طرفی همواره به صورت سنتی قیمت کالاها در شب عید بالا می‌رود و این موضوع باعث ایجاد تورم می‌شود. این تورم می‌تواند در افزایش دماسنج بازار سرمایه اثرگذار باشد.

آقابزرگی افزود: از طرفی معمولا احساس نگرانی از کاهش ارزش پول ملی موجب سرمایه‌ گذاری در بورس می‌شود ضمن این‌که اخبار احتمال وضع مالیات به سود سپرده‌ها نیز می‌تواند به حرکت جریان بازار پول به بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا