انرژی

بازار گاز اروپا در مشت روسیه می‌ماند

روسیه تلاش می‌کند صادرات گاز طبیعی به اروپا را در سال ۲۰۱۸ در رکورد بالایی حفظ کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، الکساندر مدودف، معاون مدیرعامل شرکت گازپروم روسیه در مصاحبه‌ای با بلومبرگ در سن پترزبورگ اظهار کرد: این غول گازی دولتی قصد دارد در سال آینده حداقل ۱۸۰ میلیارد سانتیمتر مکعب گاز صادر کند. این حجم دومین حجم بالا پس از رکورد ۱۹۰ میلیارد سانتیمتر مکعب برآورد شده برای سال ۲۰۱۷ خواهد بود.

وی در ادامه افزود البته این کسب و کار است و رقابت ورزشی نیست. با این همه مرحله‌ جدیدی در تاریخ این شرکت به حساب می‌آید.

همچنین بخوانید

گازپروم بیش از یک سوم نیاز اروپا به گاز طبیعی- بزرگترین و پرسودترین بازار روسیه به ارزش حدود ۳۷ میلیارد دلار درآمد در سال ۲۰۱۷ – را تامین می‌کند. ارتباطات تجاری تنگاتنگ با شرکت مورد حمایت کرملین در تضاد با تنش‌های فزاینده در عرصه نظامی و سیاسی است. مقامات در سراسر اروپا روسیه را به مداخله در همه امور از انتخابات تا تهدید نوارهای ساحلی و فضای هوایی با کشتی‌های جنگی و هواپیماها متهم می‌کنند. نیروهای مسلح انگلیس اوایل دسامبر نسبت به تهدید رو به رشد برای کابل‌های ارتباطی زیر دریای آتلانتیک، اینترنت و روابط بین‌المللی از سوی زیردریایی‌های روسیه هشدار داد.

قانون‌گذاران اتحادیه اروپا تمایل دارند منابع تامین انرژی را متنوع کرده و وابستگی به روسیه را کاهش دهند و از این رو خواستار توسعه بنادر برای پذیرفتن کشتی‌های حامل گاز طبیعی از آمریکا شده‌اند. تولید آمریکا سیر صعودی پیدا کرده و طبق برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی، این کشور دارای پتانسیل تبدیل به یک تولیدکننده بزرگ LNG  اواسط دهه ۲۰۲۰ است.

گازپروم آمریکا را به سیاسی کردن منافع اقتصادی خود در اتحادیه اروپا با قانون تحریم‌هایی که در سال ۲۰۱۷ تصویب کرد و پروژه‌های خط لوله را هدف گرفت، متهم کرده است. مدیران در روسیه تاکنون تهدید رقابت جدی در اروپا را نادیده گرفته‌اند.

به گفته مدودف،  در حالی که تقاضای گازی اتحادیه اروپا به آب و هوا و رشد اقتصادی بستگی دارد، احتمالا در سال ۲۰۱۸ که تولید داخلی کاهش پیدا کرده و قیمت‌های زغال سنگ بالا می‌رود، افزایش خواهد یافت و واردات از گازپروم را رقابتی‌تر خواهد کرد. روسیه بزرگترین پتانسیل را برای تامین تقاضای بیشتر دارد.

معاون مدیرکل گازپروم خاطر نشان کرد که اروپا ممکن است واردات LNG بیشتری داشته باشد به خصوص زمانی که تقاضا از ظرفیت صادرات از طریق خط لوله فراتر می‌رود. در انگلیس واردات از طریق خط لوله نزدیک به رکورد بالایی قرار دارد و ذخیره سازی چندانی برای بخشیدن اندکی انعطاف به سیستم وجود ندارد. به گفته این مدیر روسی، واردات از طریق خطوط لوله همچنان نسبت به LNG رقابتی‌تر خواهد ماند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا