انرژی

عوامل مثبت برای افزایش قیمت نفت در سال ۲۰۱۸

نظرسنجی رویترز از تحلیلگران نشان داد تلاش‌های اوپک و روسیه برای محدود کردن تولید به همراه پیش‌بینی‌ها برای رشد قوی تقاضای جهانی قیمت‌های نفت را در سال ۲۰۱۸ بالای ۶۰ دلار در هر بشکه نگه می‌دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، در نظرسنجی رویترز ۳۲ اقتصاددان و تحلیلگر پیش بینی کردند میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۱۸ به ۵۹.۸۸ دلار می‌رسد که بالاتر از پیش‌بینی قیمت ۵۸.۸۴ دلار در نظرسنجی ماهانه قبلی است.

قیمت‌های نفت که هفته گذشته به بالاترین رکورد در دو سال و نیم اخیر صعود کردند، از زمان توافق تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک برای محدودیت کردن تولید از ژانویه سال ۲۰۱۷، بیش از ۳۰ درصد رشد کرده‌اند.

همچنین بخوانید

این تولیدکنندگان ماه گذشته با تمدید کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۱۸ موافقت کردند.

به گفته فرانک شالنبرگر، مدیر تحقیقات کالا در شرکت LBBW، تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۸ با رشد اقتصادی قوی در سراسر جهان، بالا خواهد بود و میزان عرضه به دلیل پایبندی بالای اوپک به توافق، نسبتا محدود خواهد بود.

به گفته تحلیلگران، میزان بالایی نفت به آسیا عرضه خواهد شد تا تقاضای قوی این منطقه را تامین کند.

صادرات نفت آمریکا به آسیا به دلیل بالا رفتن قیمت‌های نفت خاورمیانه به دلیل کاهش تولید اوپک و اختلاف قیمت قابل توجه میان وست تگزاس اینترمدیت و برنت، افزایش یافته است.

مجموع واردات نفت به چین که یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت جهان است، در نوامبر به ۹.۰۱ میلیون بشکه در روز رسید که دومین رکورد بالا بود.

انتظار می‌رود میانگین قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا ۵۵.۷۸ دلار در سال آینده باشد که بالاتر از پیش‌بینی قبلی ۵۴.۷۸ دلار است.

به گفته تحلیلگران، پایبندی بالای اوپک به توافق کاهش تولید از قیمت‌های بالای نفت پشتیبانی خواهد کرد با این‌همه رشد قیمت با رونق تولید شیل در آمریکا که در توافق کاهش تولید جهانی مشارکت ندارد، محدود خواهد شد.

تولید نفت آمریکا همچنان حدود ۱۶ درصد افزایش از اواسط سال ۲۰۱۶ به این طرف نشان می‌دهد و اکثر تحلیلگران انتظار دارند تولید این کشور تا پایان امسال از مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز عبور کند.

به گفته تحلیلگران، اختلالات تولید در لیبی و نیجریه و احتمال وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران احتمالا از قیمت‌ها در سال ۲۰۱۸ حمایت خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا