امور زیربناییراه و ساختمان

تلاش برخی از دفاتر حقوقی خارجی برای افشاسازی قرارداد بوئینگ بی‌نتیجه ماند

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اخیرا برخی از دفاتر حقوقی خارج از کشور به دنبال افشای قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ بودند، گفت: برخی از دفاتر حقوقی خارج از کشور سعی داشتند با طرح این موضوع که ایران در سانحه ۱۱ سپتامبر دخالت داشته قرارداد بوئینگ را افشا کند تا مسیر پرداخت هزینه‌های خرید را متوقف سازند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، اصغر فخریه کاشان در مراسم ورود دو هواپیمای جدید ATR با اشاره به قراردادهای خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید در شرایط پسابرجام اظهار داشت: معتقدم روند به امضا رسیدن قراردادهای خرید هواپیماهای جدید پس از امضای تفاهمنامه برجام باید در تاریخ ایران ثبت شود تا هوشیاری مدیران در ایران ایر، وزارت راه و شهرسازی، مجلس، سازمان بازرسی و سایر نهادها برای آیندگان روشن باشد.

وی با تاکید بر اینکه معامله خرید هواپیماهای جدید معامله ساده‌ای نیست تاکید کرد: تمام غرب تجهیز شده تا مانع انجام این معاملات شود به طوری که دو ماه گذشته برخی از دفاتر حقوقی در دنیا به دنبال این بودند تا مسیر پرداخت وجوه برای خرید هواپیماهای جدید را کشف کنند تا بتوانند مانع پرداخت هزینه‌ها شوند یا آن را توقیف کنند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی افزود: اخیرا برخی از دفاتر حقوقی‌ای که نمایندگان دشمنان کشورمان در خارج از کشور هستند در تلاش بودند با طرح این موضوع که ایران در سانحه ۱۱ سپتامبر دخالت داشته، به کنگره فشار بیاورند تا جزئیات قرارداد بوئینگ منتشر شود که از این طریق بتواند مسیر پولی ایران ایر را ردیابی و آن را متوقف سازند.

فخریه کاشان با بیان اینکه این تنها یکی از پیچیدگی‌های قرارداد خرید هواپیماهای جدید است گفت: پیچیدگی‌های بسیار متعددی در مباحث پولی و حقوقی این قراردادها وجود دارد.

وی افزود: اینگونه قراردادها معمولا در دنیا در قالب چهارچوب‌هایی مشخص تهیه شده تا در  بازار انحصاری بتوانند خواسته‌هایشان را به ما تحمیل کنند اما ما سعی کردیم سختی‌های این قرارداد را برطرف سازیم بنابراین جا دارد تا تلاش‌های تمام افراد فعال در انجام این قراردادها تشکر کنم.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دو خواسته از مجموعه هما برای استفاده از هواپیماهای جدید دارم گفت: معتقدم باید نگاهمان در هما تغییر دهیم و جسارت تغییر را داشته باشیم. در گذشته بنابر مقتضیات زمان روش‌هایی برای اداره هما داشتیم اما امروز با تغییر شرایط باید این روش‌ها را کنار بگذاریم.

وی تاکید کرد: هما باید اقساط هواپیماهای جدید را در موعد مقرر پرداخت کند و این منوط به سوددهی هماست و اگر نتواند در بازه زمانی کوتاهی هزینه‌های خود را کاهش دهد و از روش‌های جدید برای افزایش کارایی استفاده کند به طور قطع قادر به پرداخت اقساط در موعد مقرر نیست و این می‌تواند یک فاجعه برای هما باشد.

کاشان تاکید کرد: از سوی دیگر با توجه به نوسازی ناوگان ایران ایر باید خدمات‌رسانی به مردم افزایش پیدا کند. خرید هواپیماهای ATR در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده چراکه این هواپیماها می‌توانند موجب رونق اقتصادی مناطق کم‌برخوردار شوند. بنابراین ایران ایر باید تلاش کند تا قیمت تمام شده را کاهش دهد و در کنار صرفه‌جویی‌ها کیفیت خدمات را افزایش دهد.

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا