انرژی

آخرین عملکرد توتال در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به تماس با نمایندگان توتال در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، گفت: این نمایندگان از تداوم و استمرار کار در توسعه فاز ۱۱ خبر دادند.

رضا خیامیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی چند پکیج را تعریف کرده است، اظهار کرد: توتال برای فرآیند توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی کار را به چند پکیج تقسیم کرده است.

وی افزود: یکی از پکیج‌ها انجام مناقصه بین شرکت‌های ایرانی بوده که این مناقصه انجام شده و یک شرکت ایرانی برای همکاری با توتال انتخاب شده است.

همچنین بخوانید

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ادامه داد: نام این شرکت ایرانی باید توسط توتال اعلام شود و فعلا توتال این شرکت را معرفی نکرده است، اما در آینده نزدیک نام این شرکت اعلام خواهد شد.

بر اساس این گزارش، پیش از این نیز محمد مشکین فام – مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس – در مورد عملکرد توتال در توسعه فاز ۱۱ توضیح داده بود که توتال در توسعه فاز ۱۱ مطابق و حتی جلوتر از برنامه پیش می‌رود. کندی کار در ابتدای همه طرح‌ها وجود دارد. در حال حاضر اسناد مناقصه توزیع شده و پیمانکار ایرانی انتخاب خواهد شد. دراین زمینه مشکلی وجود ندارد. فاز ۱۱ پالایشگاه خشکی ندارد و یک میلیارد گاز آن به فازهای ۶، ۷، ۸ و یک میلیارد به فاز ۱۲ ارسال خواهد شد.

وی در مورد جایگزینی چین به جای توتال در فاز ۱۱ نیز گفته بود که در قرارداد پیش‌بینی شده که چنانچه توتال از قرارداد خارج شود اتفاقی نیفتد. اگر توتال ادامه ندهد شرکت  CNPC  چین کار را دنبال می‌کند و چنانچه این شرکت چینی هم نتوانست پروژه توسط پتروپارس دنبال خواهد شد. البته شرایط و وضعیتی که توتال دارد CNPC ندارد.

مشکین فام با اشاره به امضای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفته بود این قرارداد در مردادماه تمدید شد و همه قراردادها به شش تا ۱۰ ماه زمان برای برگزاری مناقصه پیمانکار و شش تا هشت ماه دیگر برای انجام کارهای فرعی نیاز دارد. به عبارت دیگر هر قراردادی ۱۵ ماه زمان برای امضای قراردادهای فرعی نیاز دارد. در حال حاضر قراردادهای فرعی فاز ۱۱ واگذار و اجرا شده‌اند.

به گفته وی، برای سکوی فاز ۱۱ مناقصه بین چهار شرکت ایرانی برگزار شده و یک شرکت به زودی انتخاب می‌شود. برای چهار فاز اصلی فاز ۱۱ به صورت همزمان گشایش تاپاگات داریم تا دو ماه آینده EPC فاز ۱۱ امضاء می‌شود. اگر توتال از این قرارداد خارج شود طراحی توتال را داریم و طبق آن انجام می‌دهیم. همچنین در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد کار پیش رفته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا