بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

روح‌الله فاطمی: به دنبال تثبیت جایگاه توسن در بازارهای جهانی هستیم

ماهنامه شهر هوشمند / از تولد شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین یا همان «توسن»، نام‌آشنای عرصه بانکداری الکترونیکی کشور بیش از ۱۸ سال می‌گذرد. توسن یک مجموعه بزرگ ارائه‌کننده راهکارهای بانکی و پرداخت بومی مبتنی بر فناوری‌های مالی روز جهان است و در زمره معدود شرکت‌های نرم‌افزاری ایرانی است که تاکنون توانسته‌اند در عرصه صادرات نرم‌افزارهای سازمانی موفق باشند.

مدیرعامل کنونی توسن، یکی از مدیران این صنعت است که به‌واسطه داشتن تجربه و تخصص کافی در تمامی سطوح سازمانی و رویارویی مستمر با مشکلات و چالش‌های نرم‌افزاری و خدمات پشتیبانی آن، زیروبم صنعت فناوری‌های مالی و چالش‌های آن را به‌خوبی می‌شناسد.

گفت‌وگویی با سید روح‌الله فاطمی اردکانی، مدیرعامل توسن انجام شده است:

 

در مورد فعالیت‌های شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین توضیح دهید.

شرکت توسن در سال ۱۳۷۸ با هدف ایجاد بستری مستقل و بومی جهت طراحی و تولید محصولات و راهکارهای نوین در عرصه‌های مختلف فناوری اطلاعات کشور مانند بانکداری و دولت الکترونیک، تأسیس و تاکنون به ارائه خدمات متنوع فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری کشور و ارگان‌های دولتی پرداخته است. در حال حاضر بیش از ۷۰۰ نفر پرسنل و کارشناس فنی سرآمد، با تخصص‌های متنوعی در راستای خلق ارزش در کسب‌وکار مشتریان توسن مشغول به فعالیت هستند.

راهکارهای توسن در بسیاری از پروژه‌های مهم و راهبردی ملی در راستای تحقق اهداف و چشم‌اندازهای کشور عزیزمان (مانند پروژه سبد کالا) مورد استفاده قرار گرفته است. مضاف بر این راهکارهای بومی در اغلب بانک‌های خصوصی و برخی بانک‌های دولتی و اکثر مؤسسات مالی و اعتباری کشور عملیاتی شده و در حال بهره‌برداری می‌باشند. فناوری و زیرساخت به‌روز بکار رفته در خدمات و راهکارهای توسن این امکان را به مشتریان می‌دهد که ضمن بهره‌مندی از بستری یکپارچه و برخط، با اطمینان از انعطاف‌پذیری آن نسبت به تغییرات و پاسخ سریع به تقاضاهای محیط و نوآوری آسوده‌خاطر باشند.

بخش اعظم فعالیت‌های کلیدی و خدمات اصلی توسن در حوزه نرم‌افزار می‌گنجد. سال‌های متمادی توسعه سامانه‌های متنوع نرم‌افزاری این امکان را به ما می‌دهد که در ارائه راهکارهای گوناگون در کسب‌وکارهای پرداخت و مالی و همچنین دولت الکترونیک بتوانیم سبدی متنوع از محصولات و خدمات منحصربه‌فرد را ارائه نماییم.

 

شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین برای توسعه بیشتر فعالیت‌های خود چه اهدافی را دنبال می‌کند و چه دستاوردهایی داشته است؟

عملکرد موفق در ارائه خدمات در داخل کشور منجر به تسری آوازه توسن به فراتر از مرزهای ایران‌زمین شده و در حال حاضر توسن در عرصه‌های بین‌المللی نیز مشغول به ارائه راهکارهای مشابه است. با توجه به اعتبار توسن و تمایل مشتریان به تأمین نیازهای مرتبط خود از کانال این شرکت، توسن کسب‌وکار خود از طریق ایجاد شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ توسن و همچنین همکاری با سایر شرکت‌های فعال و معتبر حاضر در صنعت فناوری اطلاعات و بانکداری گسترش داده تا بتواند با ارائه سبدی کامل از خدمات همگن به بهترین وجه به رشد و بهبود کسب‌وکار مشتریانش کمک کند. شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ توسن به‌منظور ارائه خدمات متمرکز در یک حوزه تخصصی و همچنین کاهش Time to Market و افزایش سرعت پاسخ به درخواست‌های مشتریان در حوزه‌هایی نظیر سخت‌افزار، هوش‌مندی کسب‌وکار، مراکز داده، مدیریت ریسک، راهکارهای کیف پول الکترونیک و… مشغول به فعالیت هستند.

با توجه به فناوری به‌روزی که توسن در توسعه محصولات از آن‌ها استفاده می‌کند، قابلیت انطباق محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با خدمات توسن به‌سادگی وجود دارد. به همین دلیل مشتریان توسن می‌توانند در پورتفوی خدمات خود به‌عنوان یک سوپرمارکت مالی، از بهترین راهکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات بهره‌مند شوند. در حال حاضر توسن بالغ‌بر ۳۰ همکار تجاری در حوزه‌هایی متنوع دارد. این شرکت‌ها پس از آزمایش‌های گوناگون جهت اطمینان از کارکرد و اثربخشی محصولات خود در کسب‌وکار مشتریان توسن، گواهینامه مرتبط را دریافت می‌کنند. لذا توسن با بهره‌مندی از شبکه‌ای توانمند از بهترین‌های صنعت فناوری اطلاعات، بانکداری و پرداخت در خانواده خود و تحت مجموعه همکاران تجاری، در راستای حصول نهایت ارزش در کسب‌وکار مشتریانش از امکانات این مجموعه استفاده کرده و امکانات خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا هر یک نیز بتوانند به توسعه ایده‌ها و محصولات خویش به‌صورت متمرکز و تخصصی بپردازند. در این راه نیز رویکرد توسن، کاملاً برد- برد بوده است.

 

از تازه‌ترین کارهایی که در توسن شکل گرفته و به بار نشسته است، بگویید.

ما طی پروژه استقرار سامانه‌های بانکداری با بانک صنعت و معدن همراه شدیم و در مسیر تحقق اهداف این بانک در اقتصاد خرد و کلان این کشور و پس از جلسات پیاپی در اردیبهشت‌ماه ۹۶ مهاجرت به راهکار بانکداری متمرکز و جامع بنکو را در این بانک اجرا کردیم. اکنون همه نیازهای این بانک به‌ویژه در حوزه‌های تسهیلاتی و بین‌الملل به دلیل تخصصی بودن این خدمات در یک بانک توسعه‌ای نظیر بانک صنعت و معدن که پیش از این در قالب سیستم‌هایی جزیره‌ای مدیریت می‌شد، از طریق نرم‌افزار توسن به‌صورت یکپارچه پاسخ داده شده است. همچنین داشبوردهای مبتنی بر زیرساخت هوش تجاری و عملیاتی این بانک با قابلیت رصد کلان داده‌های کسب‌وکار و همچنین ایجاد امکان دید در زمان واقعی و کنترل فرایندهای بانکی، توان تصمیم‌گیری صحیح و بدون‌درنگ بانک را ارتقا خواهد داد.

همچنین در مهاجرت پست‌بانک با سامانه بانکداری متمرکز و جامع بنکو همراه این مجموعه شدیم. مهم‌ترین مزیت این سامانه جدید را برای پست ‌بانک می‌توان سرعت، امنیت، دقت، ارائه خدمات نوین بانکی دانست و پیاده‌سازی آن، نویدبخش خدمات متنوع‌تر و مطلوب‌تری در تمامی درگاه‌های بانک اعم از اینترنت بانک، تلفن‌بانک، موبایل بانک، دستگاه‌های خودپرداز و همچنین سایر خدمات بانکی برای مشتریان است. این یک اقدام مهم در بستر فنی بانکداری کشورمان بود که با تلاش متخصصان و کارشناسان توسن شکل گرفت.

صرف‌نظر از صرفه‌جویی کلان ارزی که با انجام موفقیت‌آمیز این مهاجرت صورت پذیرفت، به عقیده من این توان ملی ایران در عرصه تولید نرم‌افزار بود که بار دیگر از محکی جدی سربلند بیرون آمد. مأموریت توسن از دیرباز ارتقای نام و جایگاه ایران و ایرانی بوده و هم‌راستایی این مهم با ارکان اقتصاد مقاومتی، موقعیت صنعت نرم‌افزار کشور و تولیدات بومی را بیش از پیش تقویت کرده است. در این راه ما سال‌گذشته مرکز تعالی نرم‌افزاری را راه‌اندازی کردیم. هدف این مرکز انتقال تجربه و تکنولوژی جهانی برای توسعه نرم‌افزار بانکی به شکل بومی بوده است.

 

شما به مشتریانی خدمات ارائه می‌دهید که خود درواقع به وسعت یک کشور دارای مشتری هستند. با چه نگاه و برنامه‌ای کارها را پیش می‌برید که رضایت‌مندی مشتریان خود را داشته باشید؟

ما باید ساختار سرویس‌دهی خود را به‌گونه‌ای طراحی کنیم که نهایتاً به ارتقای سطح کیفی محصولات و رضایت مشتریان برسیم. این یک چرخه تکاملی است که کیفیت روزافزون موجب گسترش و بهبود آن می‌شود. ما کوشیده‌ایم بر اساس متدهای ITIL، این چرخه را تکمیل کنیم و با بازخوردهایی که در حوزه انتقال و عملیاتی‌کردن سرویس‌ها از میزان رضایت‌مندی مشتریان به دست می‌آوریم، در تعیین استراتژی و طراحی خدمات با هدف ارتقای سطح کیفی محصولات ارائه‌شده گام برداریم. با همین هدف در مسیر اخذ گواهی‌نامه‌های مرتبط قدم گذاشته‌ایم و می‌کوشیم توسن را همواره در مسیر رو به رشد و پیشرفتی ببینیم.

به‌علاوه توسن با داشتن تکنولوژی کاملاً مستقل و بومی، همواره انطباق با استانداردهای امنیتی بین‌المللی روز دنیا را در نظر داشته است. اخذ گواهی‌نامه‌های بین‌المللی مختلف ایزو ۲۰۰۰۰ و ۲۷۰۰۱ توسط این شرکت ازجمله نتایج تلاش ما در گام برداشتن در مسیر درست و ارائه بهترین کیفیت با توجه به معیارهای روز جهانی بوده است.

درواقع این استانداردها، الزامات رسمی مورد نیاز برای ارائه خدمات مدیریت شده در سطح کیفی قابل‌قبول و با امنیت بالا به مشتریان سازمان را تعریف می‌کند و فرایندهای مدیریت خدمات سازمان را ممیزی می‌کند.

مهم‌ترین پیامی که بخواهیم از دریافت گواهی‌نامه‌های مشابه به مشتریان و صنعت خودمان منتقل کنیم این است که اطمینان خاطر به وجود آید در توسن سازوکارهایی برای ارائه بستر امن سرویس، حفظ سطح سرویس و مدیریت سیستماتیک آن ایجاد شده است. شاید برخی استانداردها هنوز در بازار داخلی جدی تلقی نشوند، ولی حضور مستمر و گسترده در بازارهای بین‌المللی بدون توجه به این استانداردها شدنی نیست.

 

توسن را در بازار داخلی و خارجی در جایگاهی می‌بینید و نگاه‌تان آن به آینده چگونه است؟

با توجه به شرایط امروز کشور در معادلات بین‌المللی تغییراتی ایجاد شده است. ما اکنون در جایگاهی هستیم که باید بتوانیم برای خود به دنبال شرکایی در بازارهای جهانی باشیم و جایگاه خود را در بازارهای جهانی تثبیت کنیم.

با تکیه‌بر دانش بومی و تمایل کشور درحرکت به‌سوی بومی‌سازی، این موضوع به ارتقای وجوه رقابتی در فضای کسب‌وکار و همچنین ایجاد فرصت برای شرکت‌هایی همانند توسن در جهت به اشتراک‌گذاری تجارب و لزوم تغییر در محصولات می‌انجامد. در صورت حرکت درست در این راستا به ایجاد فرصت‌های تبادل دانش و ارتقای دانش بومی و همچنین توسعه فرصت‌های صادرات محصولات دست پیدا خواهیم کرد.

همین‌جا لازم است بگویم که شرکت توسن اولین شرکت نرم‌افزاری بانکی ایرانی است که توانسته است راهکارهای بانکداری جامع و متمرکز (Core Banking) را به کشورهای دیگر صادر و عملیاتی نماید.

با استفاده مناسب از چنین فرصت‌هایی است که می‌توانیم رشد خود را تضمین کنیم و با برداشتن گام‌های درست در بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای حرفی برای گفتن داشته باشیم.

ارتباط با ارائه‌دهندگان راهکارهای بانکی در سطح بین‌المللی می‌تواند به ما کمک کند تا دانش روز دنیا را در این زمینه بشناسیم و در تعاملی دوسویه با نظام مالی و بانکی جهان در مسیر پیشرفت توسن و نیز بهبود بانکداری کشور قدم بگذاریم.

در سالی که گذشت، فرصت‌های مناسبی در زمینه‌های ارتباطی با شرکت‌های مشابه خارجی و بستری مناسب جهت مشارکت و انتقال تجربیات و دانش، فراهم شد. انتقال تکنولوژی و توانمندی‌های توسعه نرم‌افزارهای خارجی به بازار داخلی برای ما این زمینه را ایجاد کرد که به کیفیت بالاتری در راهکارها و خدمات خود برسیم و شانس صادرات محصولات خود را به کشورهای خارجی بالا ببریم.

ما همچنین به‌عنوان یک شرکت داخلی مطرح در حوزه ارائه نرم‌افزارهای بانکی با رویکرد بانکداری اسلامی در تلاش هستیم که بازار و تکنولوژی بومی خود را به‌خوبی در جهان گسترش دهیم و در این زمینه حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشیم. بر بستر یک تعامل دوسویه با دنیا این فرصت را برای خود مهیا می‌بینیم که توسن را به جایگاهی برسانیم که در خورشان نام‌آشنای این مجموعه در عرصه خدمات و راهکارهای بانکی باشد.

 

چشم‌انداز شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین چیست؟

چشم‌انداز توسن طبق بیانیه آن در سال ۱۳۸۶، رسیدن به جمع ۱۴ شرکت برتر ارائه‌کننده نرم‌افزارهای بانکی در سال ۱۴۰۰ و همچنین تبدیل شدن به بزرگ‌ترین شرکت ارائه‌کننده محصولات بانکداری اسلامی در دنیا بوده است. جهت رسیدن به این هدف و در برنامه‌ریزی مجدد برنامه استراتژیک توسن بر صادرات و حرکت به سمت بازار ذینفعان بانک‌ها تاکید شده است. به‌نوعی که ۱۰ درصد درآمد توسن تا سال ۱۴۰۰ از صادرات نرم‌افزار به بازارهای خارج از ایران تأمین شود.

 

آیا ما در آینده شاهد تولیدات و یا نوآوری‌های جدیدی از طرف این شرکت خواهیم بود؟

توسن یک شرکت نوآور است که هرسال چندین نوآوری جدید را به بازار عرضه کرده است. در سال‌های گذشته هرساله توسن موفق به دریافت جایزه دکتر نوربخش در همایش نظام‌های پرداخت بانک مرکزی جهت محصولات مختلف نوآورانه شده است. امیدواریم در ادامه مسیر نیز همچنان بتوانیم در لبه نوآوری و خلق ایده‌های جدید حرکت نماییم.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا