انرژی

عقب‌نشینی نفت پس از رکوردزنی جدید

قیمت نفت به دنبال از سرگیری تدریجی جریان نفت در خط لوله بزرگ دریای شمال که اختلال عرضه در لیبی را جبران کرد، پس از ثبت رکوردی جدید در سه‌شنبه شب، روز چهارشنبه با کاهش روبه‌رو شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۴ سنت کاهش نسبت به قیمت نهایی معاملات روز گذشته، ۵۹.۷۳ دلار در هر بشکه بود. این درحالی است که وست تگزاس اینترمدیت روز سه‌شنبه برای نخستین بار از ژوئن سال ۲۰۱۵ از مرز ۶۰ دلار در هر بشکه عبور کرد.

بهای معاملات نفت برنت پس از این‌که روز گذشته برای نخستین بار از ماه مه سال ۲۰۱۵ از مرز ۶۰ دلار عبور کرد، با ۳۱ سنت کاهش، در ۶۶.۷۱ دلار در هر بشکه ایستاد.

همچنین بخوانید

به گفته سوکریت ویجایاکار، مدیر شرکت مشاوره انرژی “تریفکتا”، قیمت نفت روز گذشته در واکنش به انفجار در یک خط لوله لیبی افزایش چشمگیری پیدا کرد، اما افزایش قیمت در شرایطی حاصل شد که حجم معاملات اندک بود، زیرا بازار لندن تعطیل بود.

لیبی روز سه شنبه به دنبال انفجار در یک خط لوله، حدود ۹۰ هزار بشکه در روز از عرضه نفت خام را از دست داد.

کاهش قیمت نفت در روز چهارشنبه نتیجه بازگشت تدریجی سیستم خط لوله فورتیز با ظرفیت ۴۵۰ هزار بشکه در روز در دریای شمال است. جریان نفت از طریق این خط لوله در سال نو به وضعیت عادی باز خواهد گشت.

اختلال در خطوط لوله فورتیز و لیبی که مجموعا به حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز بالغ می‌شود، در عرصه جهانی که تولید و تقاضا به ۱۰۰ میلیون بشکه در روز می‌رسد اندک محسوب می‌شود، اما این اختلالات منعکس‌ کننده این حقیقت است که بازارها از زمان اجرای توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک عرضه محدودتری پیدا کردهاند.

آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد به دنبال مازاد عرضه گسترده در سال ۲۰۱۵ بازارهای نفت جهانی تا سال ۲۰۱۶ به تدریج به تعادل رسیدند و امسال اندکی کمبود عرضه نشان دادند که به کاهش ذخایر نفت جهانی منجر شده است. آمار این سازمان کمبود اندک عرضه به میزان ۱۸۰ هزار بشکه در روز برای سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک و روسیه کاهش تولید را از ژانویه آغاز کردند و قرار است  تا پایان سال ۲۰۱۸ ادامه دهند، اما عامل مهم که تلاش‌های اوپک و روسیه برای حمایت از بالارفتن قیمت‌ها را تضعیف می‌کند، تولید نفت آمریکاست که بیش از ۱۶ درصد از اواسط سال ۲۰۱۶ رشد کرده و به سرعت به مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز نزدیک می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا