امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

جذب ۱۰ درصدی اعتبارات صندوق توسعه ملی توسط بخش آبزی‌پروری/ اشتغال ۵۲۰۰ بهره‌بردار آبزی‌پروری به شرط اختصاص تسهیلات ۷۰۰ میلیارد تومانی

به‌دلیل وثایق سنگینی که بانک‌ها برای اختصاص تسهیلات از کشاورزان و آبزی‌پروران طلب می‌کنند، در سال جاری تنها ۱۰ درصد از آبزی‌پروران موفق شدند اعتبارات مورد نیاز را جذب کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران درباره وضعیت اعتبارات صندوق توسعه ملی که قرار است برای بخش کشاورزی اختصاص یابد، گفت: صندوق توسعه ملی یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات سال جاری را به صنایع بخش کشاورزی ابلاغ کرده است که طرح‌های شیلاتی نیز قرار است از این اعتبار بهره بگیرند.

رجبعلی قربان‌زاده افزود: در سال جاری حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شد که تنها ۱۰ درصد آن‌ها موفق به جذب اعتبارات شدند.

همچنین بخوانید

وی بیان کرد: بانک‌ها مجبور هستند مطابق قوانین بانک مرکزی عمل کرده و از بهره‌بردارانی که تمایل به دریافت تسهیلات دارند، وثیقه دریافت کند که این امر برای آسیب‌پروران مشکل‌ساز شده است.

قربان‌زاده ادامه داد: آبزی‌پروران همچون سایر مشاغل کشاورزی از وثایق بالایی برخوردار نیستند که برای دریافت تسهیلات در اختیار بانک‌ها قرار دهند؛ به‌عنوان مثال، فعالیت برای تولید آبزیان در یک قفس ۵۰۰ تنی به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که باید وثایقی در همین حد تهیه شود.

وی عنوان کرد: اگر می‌خواهیم تحولی اساسی در بخش کشاورزی به‌وجود آوریم، لازم است مسئله وثیقه را در بخش کشاورزی حل کنیم.

پیش‌بینی ۷۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات ۶۰۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه بخش شیلات

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران یادآور شد: برای استفاده از تسهیلات شش‌هزار میلیارد تومانی طرح مربوط به ارتقاء بخش روستایی به عشایری که دارای تسهیلات کم‌بهره شش درصدی است، سهم فعالیت‌های شیلاتی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که می‌تواند برای پنج‌هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد کند.

قربان‌زاده تأکید کرد: برای استفاده از تسهیلات این طرح متقاضیان زیادی وجود دارد، اما مشکل وثیقه همچنان باقی است.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: وزارت جهاد کشاورزی قرار است ۶۹ هزار شغل در بخش کشاورزی ایجاد کند که سهم شیلات از این تعداد پنج‌هزار و ۲۰۰ نفر است که امیدواریم ظرف دو هفته آینده تسهیلات ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومانی از کل شش‌هزار میلیارد تومان این طرح به این بخش اختصاص یابد./

 

منبع

ایانا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا