بانکبانک و بیمه

نرخ ها در بازار پول و سرمایه متعادل شود

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تاکید کرد نرخ ها باید در بازار پول وسرمایه به تعادل برسد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،علی دیواندری در پنل اصلاح نظام بانکی ، چالش ها و الزامات همایش سیاست های پولی و چالش های بانکداری و تولید که با حضور پرویز عقیلی کرمانی مدیر عامل بانک خاورمیانه، محمد ابراهیم مقدم مدیر عامل بانک تجارت و علی سنگینیان رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی و حمید تهرانفر قائم مقام مدیر عامل بانک صادرات برگزارشد، افزود:‌ صندوق های با درآمد ثابت منابعشان را به سمت اوراق بازار سرمایه هدایت می کنند و  این امر عدم تقارن درحوزه نرخ ها به وجود می آورد.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اظهارداشت:  البته باید عدم تعادل را مدیریت کرد زیرا هم اکنون با هر اوراقی که در بازار سرمایه منتشر می شود بانک ها در سپرده ها با مشکل مواجه می شوند.
دیواندری ادامه داد:‌ هر چند نقدینگی کشور از هزار هزار میلیارد تومان فراتر رفته است اما بانک ها همچنان با تنگنای اعتباری مواجه هستند و بنگاه های اقتصادی نیز نسبت به تامین مالی گلایه دارند.
وی خاطرنشان کرد: البته برخی از بنگاه ها نیز شرایط استفاده از تسهیلات نظام بانکی را ندارند و این امر نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است.
دیواندری با بیان اینکه بررسی سطحی نشان می دهد که به لحاظ فناوری بنگاه ها تحت نظام روش های سنتی و قدیمی کار می کنند، گفت: ۸۰ درصد بنگاه ها با روش های سنتی کار می کند و تامین مالی چنین بنگاهی منجر به عدم بازگشت سرمایه می شود و در دنیا نیز پارادایم جدید کسب و کار  توسط بخش هایی مانند دولت یا بورس پرداخت شده است.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تصریح کرد:‌ تامین مالی بنگاه ها از محل سپرده های مردم با مشکل جدی مواجه می شود زیرا تامین مالی برای بنگاه ها برای فعالیت مولد اقتصادی نیست بلکه بهایی برای پر کردن برخی از موارد  است.
وی ادامه داد: نرخ سود در نظام بانکی دارای رقیب است که این بازار نیز بازار سرمایه است البته ۳۷ هزار میلیارد تومان اوراق تامین مالی نیز منتشر شده و صندوق هایی وجود دارد که سهم عمده سپرده پذیری در صندوق ها صورت می گیرد.



همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا