بانکبانک و بیمه

تفاهمنامه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بانک توسعه صادرات برای حمایت از شرکتهای دانش بنیان

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت و تقویت توان صادراتی شرکت های دانش بنیان تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر علی صالح آبادی در این نشست بااشاره به پرداخت ۴۵۰ میلیارد ریال منابع بانک به شرکتهای دانش بنیان در طول سه سال اخیر گفت: بیش از یکصد فقره تسهیلات به این شرکت ها ارائه شده است.

وی از صدور ضمانتنامه بانکی و پرداخت تسهیلات با نرخهای ترجیحی خبر داد و گفت: در حال حاضر تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی و بانک به طور ترکیبی با نرخ ۱۴.۵ درصد قابل پرداخت است و درصورت استفاده از یارانه صادراتی به ۱۳.۵ درصد کاهش خواهد یافت.

دکترصالح آبادی خواستار رایزنی با صندوق توسعه ملی برای اختصاص یک خط اعتباری ویژه به منظور ارائه تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان شد.

دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این نشست گفت: اتفاق خوبی که در کشور در حال رخ دادن است، تاسیس استارت آپ هایی است که شرکتهای دانش بنیان آنها را راه اندازی کرده و به زودی بزرگترین شرکت های کشور می شوند.

وی حمایت از این شرکت های بزرگ را وظیفه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانست و برآن تاکید کرد.

براساس این گزارش، نمایندگان شرکت های برتر دانش بنیان که در این نشست حضور داشتند، سوالاتی در زمینه چگونگی اخذ تسهیلات مطرح کردند و دکتر صالح آبادی به این پرسشها پاسخ گفت.

تفاهم‌نامه ای که در این نشست به امضا رسید، به منظور تقویت توان صادراتی شرکت های دانش بنیان از طریق تسهیل دسترسی آنها به ابزارهای تامین مالی و اعتباری صادراتی با همکاری مشترک بانک و معاونت علمی ریاست جمهوری منعقد شده است.

تعهدات بانک توسعه صادرات در این تفاهم نامه شامل همکاری و مشارکت با معاونت علمی در خصوص بررسی صلاحیت (فنی) و اعتبارسنجی شرکتهای دانش بنیان معرفی شده برای ارائه تسهیلات و خدمات به شرکتهای مذکور، مساعدت در جهت توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان برای ورود به فرآیندهای جذب حمایت نهادهای مالی، آموزش و مشاوره تخصصی به شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی شده، پذیرش ضمانت‌نامه‌های صادره توسط صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی برای پوشش تسهیلات در صورت احراز شرایط مورد قبول بانک خواهد بود.

همکاری لازم برای اعمال تخفیف در کارمزد خدمات ارائه شده به شرکت‌های دانش‌بنیان، بررسی امکان تخصیص خطوط اعتباری جهت تامین مالی پروژه‌های صادراتی در کشورهای هدف با ابزارهایی چون اعتبار خریدار، مشارکت در تامین اعتبار برگزاری کمپین به منظور شناسایی و تقدیر از کارآفرینان موفق در حوزه صادرات دانش‌بنیان و همکاری با شرکتها و نهادهای معرفی شده از سوی معاونت علمی در زمینه صدور انواع ضمانتنامه‌های ارزی و ریالی از دیگر تعهدات مطروحه در تفاهمنامه یاد شده هستند.

تفاهم نامه از تاریخ انعقاد به مدت سه سال معتبر است و در صورت توافق کتبی طرفین تمدید خواهد شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا