خودروصنعت، معدن، تجارت

برخورد با ۴میلیون خودروی فاقد معاینه فنی

رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر این که خودروهای فرسوده دو برابر خودروهای نو مصرف سوخت دارند، گفت: ۷۴ درصد مینی بوس ها، ۵۴ درصد اتوبوس‌های شهری، ۴۲ درصد اتوبوس‌های برون شهری، ۳۸ درصد تاکسی‌ها و کامیون‌ها، ۲۲ درصد وانت‌بارها، ۱۹ درصد سواری‌های دولتی و سه درصد سواری های شخصی و مجموعا ۷.۷ درصد خودروهای کشور معادل یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه فرسوده هستند و هرساله به این میزان افزوده می‌شود.

سردار تقی مهری با بیان اینکه یکی از مهمترین وظایف پلیس در قبال آلودگی هوا در حال حاضر، کنترل معاینه فنی است، افزود: در هفت ماه امسال در سراسر کشور، با حدود چهار میلیون خودروی فاقد معاینه فنی برخورد و اعمال قانون شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایسنا، همچنین با حدود بیش از ۵٠ هزار خودروی دودزا برخورد شده و طی این مدت در تهران حدود پنج هزار خودرو فک پلاک و به تعمیرگاه اعزام شده است.

بیشترین آلودگی هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی

مهری با بیان این که بیشترین آلودگی هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی است، ادامه داد: در کشور ما در سال ٨۴، حدود ۷.۵ میلیون دستگاه خودرو وجود داشته که در حال حاضر این میزان به ٢٠ میلیون خودرو رسیده و بیش از ٩٠ درصد خودروها نیز تولید داخل هستند. تولیدکنندگان می گویند مصرف خودروهایشان  ٧ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است اما عملا وقتی وارد چرخه فعالیت می‌شوند بیش از ١٠ لیتر مصرف دارند. بنابراین باید برای داشتن هوایی سالم تر استاندارد خودرویمان را تغییر دهیم.

وی یکی دیگر از منابع آلایندگی را موتورسیکلت ها عنوان کرد و گفت: حدود ١١ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که بیش از ٩٠ درصد آنها کاربراتوری هستند. البته از سال پیش تولید موتورسیکلت های انژکتوری با استاندارد یورو ۳ در کشور آغاز شد و از سال ٩٧ هم خودروها و موتورسیکلت‌ها باید یورو ۴ باشند. همچنین خودروهای وارداتی نیز از سال آینده باید با استاندارد یورو ۵ وارد شوند.

تردد یک میلیون و ۳۵۰ هزار خودروی فرسوده در کشور

رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر این که خودروهای فرسوده دو برابر خودروهای نو مصرف سوخت دارند، گفت:  ۷۴ درصد مینی بوس ها، ۵۴ درصد اتوبوس‌های شهری، ۴۲ درصد اتوبوس برون شهری، ۳۸ درصد تاکسی‌ها و کامیون‌ها، ۲۲ درصد وانت‌بارها، ۱۹ درصد سواری‌های دولتی و سه درصد سواری های شخصی و مجموعا ۷.۷ درصد خودروهای کشور معادل یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه فرسوده هستند که هرساله به این میزان افزوده می‌شود.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که باید روی از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، همت و تمرکز بیشتری داشته باشیم. در حال حاضر در خصوص از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد. بنابراین باید به سمتی برویم که هم خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم و هم استاندارد خودروها ارتقاء پیدا کند و به زیر شش لیتر برسد.

مهری با اشاره به این که خودروهای وارداتی برای شماره‌گذاری باید به ازای هر پنج لیتر مصرف سوخت در ۱۰۰ کیلومتر یک دستگاه و بالای هر ۸ لیتر مصرف سوخت ۸ دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج کنند تا مجوز شماره‌گذاری دریافت کنند، گفت: دولت در تابستان تصمیم گرفت به ازای تولید هر دستگاه خودرو که بیش از ۸.۵ لیتر در ١٠٠ کیلومتر مصرف سوخت دارد، یک دستگاه خودرو فرسوده را از رده خارج کند. اما بعد از ۴۵ روز تصمیم دولت بر این شد که این موضوع را ملغی کند. بنابراین در حال حاضر در قبال هیچ تولید داخلی‌، خودرو اسقاط نمی‌شود.

به گفته رییس پلیس راهور ناجا تا به مساله سوخت های فسیلی از نظر استانداردها نپردازیم، قطعا اقداماتی که صورت می گیرد و توصیه هایی که مسئولان می کنند تا در سطح شهر تردد کمتری انجام شود، تنها به صورت مسکن عمل می کنند.

وی افزود: با توجه به این که هوا این روزها رو به سردی می رود، قطعا حالت وارونگی هوا را در روزهای بیشتری در آینده شاهد خواهیم بود. توصیه ام به همه شهروندان این است که اگر کار ضروری ندارند، در سطح شهر تردد نکنند. همچنین از وسایل حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس و مترو بیشتر استفاده کنند.

او با اشاره به این که صبح ها در کلانشهرها ۸۰ درصد خودروها تک سرنشین تردد می‌کنند گفت: شهروندان باید کمتر خودرو بیاورند و مسوولان نیز باید به موضوع توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه خودروهای کم مصرف و پاک توجه جدی داشته باشند.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا